RSS

Change of mind

30 Jun

När man har trädgård så får man lite då och då ändra sina åsikter om vad som är fint. Till exempel tyckte jag förr, innan jag ens hade trädgård, att det där med växter som inte blommar så mycket är väl rätt meningslöst. Nu älskar jag växter med annorlunda former och färger på bladen. Försöker hela tiden hitta nya strukturer, nyanser och former att plantera in i mina krukor och rabatter. Om det blommar så är det extra trevligt, men bladen i sig kan ju vara huvudattraktionen också. Som alunrot och funkia, med sina hundratals bladvarianter. Har än så länge bara en handfull – men hej, trädgården är stor och 90% är bara vanlig gräsmatta. Det finns mycket utrymme att fylla med växter på sikt.

I år har jag dessutom fått ompröva min åsikt att begonia är en jäkligt trist blomma. Inte ens bladen är nåt att hänga i julgranen (varför man nu skulle göra det). Fast så var det specialpris på nåt som hette hängbegionia och jag behövde nåt hängande att fylla ut en stor kruka med, så jag slog till. Och är helt förälskad. Hur kan man bli annat med de här helt fantastiska, stora, vita blommorna – och massor av dem är det på den lilla plantan också.

Vit hängbegiona

Lovely lovely

 Att byta åsikter kan faktiskt vara hur trevligt som helst.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 30 juni 2010 i trädgård, växter

 

5 svar till “Change of mind

  1. Anna

    30 juni 2010 at 22:28

    Den där var ju alldeles särskilt fin, måste jag säga. Fast jag vidhåller nog att en helt vanlig begonia är rätt trist. Håller annars med om att färger och former på bladen är väldigt spännande. Tänk om man kunde ha samma variation inomhus! ;)

    Och är dessutom väldigt avundsjuk på utrymmet i din trädgård. Min är alldeles för färdig för att man ska kunna göra spännande saker i den…

     
    • Annika

      02 juli 2010 at 10:19

      Och min är alldeles för stor för att ens veta var man ska börja…

       
  2. Sanna

    30 juni 2010 at 22:36

    Härlig!

    Kram!

     
  3. E

    01 juli 2010 at 12:16

    Där fick ju jag lite att tänka på också, har ju alltid sagt att begonia är en tantblomma! Hm, innebär det att vi är tanter nu när vi tycker den är fin?! :0)

     
    • Annika

      02 juli 2010 at 10:18

      När du lägger fram det så… det är alltså ett tanttecken att jag plötsligt gillar begonia! Hjälp!

      Fast ändå är det helt ok. Kanske ett tanttecken det med.

       

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

