RSS

Hello on you all radio listeners and welcome to the record quarter

26 Maj

Insåg häromdan att snart är det semester. Mindre än fyra veckor snart alltså. Gah, jag har inte läst på i alla mina inköpta guideböcker. Gah, vi har fortfarande bara bokat hotell för 4 av 18 nätter. Gah, vi har knappt börjat tänka på vad vi ska göra när vi väl är over there. Och gah, jag är inte mentalt förberedd. Med mera, och så vidare, et cetera.

Däremot är jobbet välplanerat och bra fram till semester. Ja, bra förutsatt att mina fina planer håller. Vilket sällan brukar vara fallet, men nån gång ska väl vara den första?

Har även dragit ner på ambitionerna hemma. Hade tänkt anlägga ny trädgård… eller nej, det var ju inte ett dugg sant… men göra en hel del trädgårdsarbete så här innan semestern, så att jag hinner njuta innan vi åker och sen har massor att njuta av när vi kommer tillbaka. Och trädgård är ju terapeutiskt och energigivande, visst?

Förra helgen anlade vi en dahliarabatt – älsklingen grävde och slet, jag planterade. Blev kanske inte exakt som vi hade tänkt, men fint ändå. Jag har även köpt en del växter som ska petas ner i diverse krukor på altanen. Vilket inte är gjort än, men vilken dag som helst så. Men sen får det räcka. Det blir ingen vårsolsplats med summer snow-klematis klättrande uppför nyspikad spaljé. Det får faktiskt vänta tills nästa år, eller möjligen i höst. Det blir inte heller någon köksträdgårdshörna där pallkragarna hyser rabarber, rödbetor, plocksallad, rädisor, jordgubbar, flera sorters örter och kanske rent av kronärtskockor. Ingen specialpallkrage med sparris. Vi kommer inte heller att röja ett helt vildvuxet parti med lönn, rönn och mystiska buskar för att ersätta det med syrener och fläder. Inte ens plantera mangolian som jag längtat efter i flera år.

För faktum är att det är underbart att planera, men sen tog det inte många dagar innan jag kände igen stressen som började ticka i mig. Precis samma känsla som i höstas. Och fast det var hemma som allt var planerat för, så blev det plötsligt stressigt på jobbet. Alltså – stressen liksom fortplantade sig hit och saker som inte alls är röriga eller svåra kändes jättesvåra och klyddiga.

Och man undrar ju – hur svårt ska det vara att lära sig att planera in dötid? För det är ju väldigt uppenbart att jag behöver det. Inte ha hela helgen planerad med (roliga) trädgårdsuppgifter efter en hel arbetsvecka. Utan ha max en helgdag planerad och den andra helt oplanerad.

Skillnaden mot i höstas är väl att jag direkt kände det i kroppen. Och direkt drog i bromsen. På lördag ska jag göra ingenting. Eller vad som faller mig in. På söndag är det konsert med kören, så det blir min planerade helgdag. Duktig flicka, på riktigt.

 
6 kommentarer

Skrivet av på 26 maj 2011 i semester, stress, trädgård

 

6 svar till “Hello on you all radio listeners and welcome to the record quarter

  1. Anka

    26 maj 2011 at 20:01

    Vet du, läs översta inlägget på http://www.smartma.se. Det är bekanta till mig som bloggar där. De är just…smarta. Om livslust. Kram!

     
    • Annika

      27 maj 2011 at 15:06

      Tack, har läst. Jättebra skrivet. Smart, jupp. Sånt vet ju jag också. Men hur får man det att inträffa? Man (jag!) anstränger sig för mycket: planerar att göra allt fint, så att man sen kan känna livslust när dahliorna blommar fint. Vilket kanske inträffar, det vet man ju inte än. Saken är ju att man i teorin vet preciiiiis hur man bör göra för att få balans i livet (lagom jobb som är roligt, umgänge med vänner som ger energi, avslappnat familjeliv och så närhet och sex med sin partner – tada, klart) och hur man går ner i vikt och en massa annat man vill. I teorin. Men i praktiken? Jamen tjena mittbena. Det tar så himla lång tid att förändra sina egna dåliga vanor – men jag är på väg. Absolut. Känner igen tickandet som är stress, vågar säga ifrån och dra i bromsen nästan direkt. Det gjorde jag inte för ett år sen.

       
  2. Anna

    26 maj 2011 at 22:45

    Bra jobbat! Visst kan man bli alldeles matt av allt man vill göra men inte hinner med, men det är bara att acceptera att allt inte blir gjort och vänta tills det finns tid över. (…försöker jag väl i alla fall tänka för det mesta…)

    Och när det gäller USA: Det finns så många hotell. Magnus och jag hade bara bokat de första 3-4 nätterna när vi åkte dit, och vi lyckades hitta någonstans att bo varje natt. ;) Om ni tänker er motellkedjor kan jag rekommendera Comfort Inn-kedjan. Inte de billigaste motellen, men de kändes fräscha och trygga. (Håll er borta från Motel6…) Och om ni hittar en kedja ni gillar, sno ett ex av deras directory, så kan ni ringa och boka på vägen… :)

    Är liiiiiite avundsjuk, fast jag vet att jag aldrig skulle orka göra en sådan resa just nu. Bara att planera 40-årsfest gör mig nästan gråtfärdig (vilket är anledningen till att ”scopet” genomgått en avsevärd krympning, och vi nästan inte kommit någon vart med planeringen ändå). Men det blir bättre… :)

    KRAMAR! Vi ses ju innan ni ger er av! :)

     
    • Annika

      27 maj 2011 at 15:08

      Är egentligen inte så orolig över hotell och sånt i USA, mer lite stressad över att jag inte läst och fått klart för mig vad jag vill se och göra där. Men idag sa min kurator till mig att släppa taget och låta det bli som det blir, för jag kommer att uppleva saker oavsett om jag planerat dem eller inte. Jag måste inte vara förberedd och påläst hela tiden. Jag är inte reseledare. Visstja.

      Ser fram emot att ses innan vi åker! :)

       
      • Anna

        28 maj 2011 at 6:45

        Smart kurator! Så rätt hon har! Bara ”vardagen” runt resan är ju också en upplevelse, eller hur? :)

         
  3. Sanna

    28 maj 2011 at 20:38

    Bra där!

    Jag har sällan eller aldrig planerat mycket inför mina resor. Ibland har jag missat det man ”måste se”, men jag tänker att huvudsaken är att vi har kul och tar det som det kommer så inte semestern också blir stressig!

    Det jag har sett är de lokala och pittoreska restaurangerna, caféerna, parkerna och trädgårdarna – och pratat med vanliga människor. Ofta har de som sett det man måste hamnat i turistfällor där de varken finns äkta
    lokala specialiteter, charm eller vanlig lokalbefolkning.

    Jag tror dessutom att du redan har rätt bra koll på vad du verkligen se och göra, varför inte bara vara okej med det och dra?!

    Det kommer bli hur kul som helst!

    Kram!

     

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

