RSS

Det här med en mage som krånglar

21 Jul

Läste ett inlägg om magstrul och lchf hos Anna Hallén.

I hela mitt vuxna liv har jag haft strul med magen. Mest har strulet varit i form av endometriossmärtor, och när det var som värst kom ju allt annat i skymundan. Lite gaser är ju liksom en småsak när man kallsvettig ligger på golvet och profylaxandas för att klara sig igenom ett par timmars obeskrivliga magsmärtor helt i klass med en normal förlossning.

Men parallellt med detta har magen strulat på annat sätt också. Varit bubblig, gasig. Förstoppad eller för lös. Att endometriosen orsakade sammanväxningar kring tarmar och övrigt i magen gjorde saken ännu besvärligare, och länge trodde jag att det var just sammanväxningarna som var källan till problemen. Det var ju endon som gjorde att toalettbesök ibland blev timslånga för att hela magen låste sig i kramp bara jag satte mig på toan. Men så för snart tio år sen genomgick jag en total hysterektomi. Sammanväxningarna finns kvar, men själva endometriosen lugnade ner sig och efter några år var jag i princip helt besvärsfri. Bara att slippa ägglossningar och mens tog ju bort de värsta smärttopparna.

Kvar fanns dock gaser, förstoppning och diarréer utan någon synbar förklaring. IBS, denna slaskdiagnos, gissade en läkare. Inget att göra åt, bara ”undvika sånt man blir gasig av” vilket enligt de flesta råd är typ lök och bönor. Vilket inte hjälpte nämnvärt, och inte blev nån skillnad till det sämre heller när jag återintroducerade det i kosten. Så eftersom jag älskar både lök och bönor har jag fortsatt med det.

Men så för några år sen började jag äta enligt GI-metoden. Alla snabba kolhydrater togs bort, dvs vit pasta, ris, potatis, socker, vitt mjöl. Ibland åt jag fullkornspasta, fullkornsbröd, havregrynsgröt och någon liten nypotatis slänk också ner. Men principen var ganska tydlig i kosten. Och det började bli mer stilla i magen. Inte helt, men märkbart bättre. Först tänkte jag att det kanske ändå var så att endon helt hade försvunnit, att tarmarna lärt sig leva med de sammanväxningar som fanns kvar. Men om jag nån gång åt till exempel kakor, tårta eller för all del åt pasta flera gånger på en vecka – så började det bubbla lite i magen igen.

I vintras började jag prova lchf, som ni kanske har märkt här på bloggen. Då försvann även fullkornspastan och det osötade fullkornsbrödet. De kolhydrater som har funnits kvar är grönsaker, några bär ibland, nötter och mjölkprodukter i begränsad mängd; främst grädde och turkisk yoghurt och mjölken i kaffet. Och nån bit mörk choklad till helgen ibland, så klart.

Och plötsligt var magen helt lugn. Hela tiden. Den liksom bara funkade: inga akuta eller långa toalettsittningar längre, inga gaser, inget som bubblade och drog i tarmarna. Behövde inte ens linfrön i yoghurten varenda dag för att allt skulle funka.

Någon som aldrig haft strul i magen har nog svårt att fatta att man skulle vilja utropa halleluja när man vecka efter vecka har haft alldeles normala toalettbesök. Ni som haft strul fattar.

Och så nu på semestern, när vi bestämde att man får ta en glass, en liten kaka ibland, kanske rent av äta pasta eller bröd eller lite pommes till maten. Prova lite amerikanskt godis. Direkt blev jag gasig i magen, och efter ett tag kom resten av symptomen tillbaka.

För mig är det väldigt tydligt att det är de snabba kolhydraterna som får min mage att strula. Så kanske det inte är för alla, men om du har strul och inte har provat att ta bort mjöl, ris, pasta, socker, frukt(socker) - ge det en chans. Jag kan göra små avsteg ibland, så det är inte ett liv helt utan fika och efterrätter. Men man kan inte göra undantag i  flera veckor eller flera gånger i veckan utan att betala för det. Man får välja sina fester.

Nu väntar jag bara på att viktnedgången ska kicka igång. Det vore ju fantastiskt. Men jag tror att det hänger en hel del på min stress också. Kan jag hitta en bättre balans där, så tror jag att vikten kommer att börja röra på sig också. Men oavsett vilket så känns det ändå som att jag dragit en rejäl vinstlott med lchf-maten, nu när magen funkar. Så himla skönt!

 
6 kommentarer

Skrivet av på 21 juli 2011 i endometrios, lchf, mat, vikt

 

6 svar till “Det här med en mage som krånglar

  1. Anna

    21 juli 2011 at 10:09

    Härligt att höra! Och jag har precis samma upplevelse. Förr missbrukade jag Imodium, för min mage var så jobbig. Imodium stillade ner verksamheten och gjorde att jag kunde leva normalt några dagar – normalt som i att åka på fest, gå på stan eller åka till stranden utan att oroa mig för att magen skulle balla ur.

    Sedan jag började med LCHF har jag helt slutat med det där. Jag har fortfarande med mig en karta imodium i väskan (oftast), för trygghetens skull, men behöver aldrig använda dem. Magen uppför sig normalt och jag mår bra. Kusinen min har samma upplevelse.

    Och när jag slarvar (vilket varit vanligt förekommande i sommar) får jag kramper i magen, blir ordentligt illamående och får huvudvärk dessutom. Ett tydligt tecken… När jag slarvar försöker jag hålla mig från att äta mjölprodukter, eftersom det är dem jag mår sämst av. Lite socker, lite frukt och lite potatis funkar ibland.

    Har man problem med magen behöver man ju inte börja med strikt LCHF, men man kan välja sina kolhydrater — t.ex. genom att skippa mjölet eller sockret. Broccoli och blomkål är himla bra ersättare för potatis!!! :)

     
  2. דינה

    21 juli 2011 at 12:37

    Me too… :-)
    Inte problem med IBS men guuu’ så jag har gått omkring och småfisit hela tiden, för att inte spricka av alla gaser.
    Inget mera sånt! (Förutom om jag äter alldeles för mycket grönsaker till maten.)
    Kul samtalsämne ;-)

     
  3. Monni

    22 juli 2011 at 12:22

    Gratulerar till er för att det funkar!
    För min mage är precis motsatsen. Äter jag en bit gräddtårta, tex, så bor jag på toa efter några timmar. Får enormt knip och…ja för att inte bli äcklig så beskriver jag inte avföringen. Skulle inte överleva på LCHF, tror jag. Eller så kanske det är en vanesak för magen att ta hand om allt fett? Min mage har inte riktigt fattat att det inte ska rinna rakt igenom…

     
    • Annika

      22 juli 2011 at 22:45

      Du behöver ju inte lchf för viktens skull iaf. :)
      Och får man magstrul av grädde kan man utesluta det. Sånt kan ju bero på att man är laktoskänslig också. Du får väl inte magknip av bearnaisesås, som är lika fett?
      Finns ju mycket annat än grädde man kan bli mätt på. Och många andra sorters tårta än gräddtårta, hihi.

       
    • Annika

      22 juli 2011 at 22:54

      Förresten tror jag det delvis ÄR en vanesak. När jag var med i viktväktarna för 12 år sen åt jag väldigt fettfritt. När jag nån gång åt fetare rann det också rakt igenom…

      Men mitt ”vanliga” magstrul var ju hela tiden. Ibland hade man nån bra dag, ibland var det struligt hela tiden. Hittade aldrig något specifikt som satte igång det. Förrän nu.

       
      • lfnanna

        23 juli 2011 at 0:17

        Min och Lottas gemensamma erfarenhet är att magen ballar ur på kombinationen av fett och kolhydrater (typ gräddtårta). Min värsta kombination förr var macka med majonäs på. Nu har jag inga problem med majonäs (förutom att jag inte tycker det är så gott…).

         

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

