RSS

Ett steg i rätt riktning, hoppas jag

10 Aug

Har varit hos dietist för första gången i mitt liv. Var lite nervös att hon skulle totalsåga min lchf-satsning, men det gjorde hon inte. Hon lyssnade länge på mina resonemang kring min vikt och mat och (brist på) motion, och sa inget alls om att jag åt fel. Vilket var väldigt befriande. Nu menar jag inte att hon ska säga att allt jag gör är rätt – uppenbarligen behövs ju nån förändring för att vikten ska börja gå neråt. Men hon var öppen och fördomsfri, så att säga, och det är allt jag kan begära så här långt. Till nästa gång ska jag föra matdagbok en vecka, och sen ska vi prata igenom kosten lite mer. Och jag är inte så nervös för det heller, för hon pratade om portionsstorlekar som en möjlig anledning till att lågkolhydratkosten inte funkar. Något jag själv har lite misstanke om också. Och nyckelorden här är att hon pratade om lågkolhydratkost som en möjlig väg. Inte som djävulens påfund, vilket jag hört andra råka ut för.

Dietisten är en del av rehabiliteringen efter utmattningssjukskrivningen kan man säga. Min husläkares bestämda rekommendation – och klokt nog tyckte han att jag skulle vänta tills jag var tillbaka på banan med jobb på heltid. Man ska inte börja pilla med kostomläggning också när man kämpar med utmattningssyndrom, tyckte han.

På rehabavdelningen finns också möjlighet att sedan få hjälp av till exempel sjukgymnast med träningsformer/övningar som funkar för min kropp (som ju mest känns stel och tung just nu, inte helt oväntat), vilket kanske kan vara en bra idé.

Själv tror jag att, förutom lite revidering av kosten, skulle jag behöva en kbt-terapeut som kan åtgärda mina spontanhandlingar. Som att köpa en bit choklad när man är trött och stressad i tron att det ska hjälpa mer än väldigt kortsiktigt. Eller unna sig fika enstaka gånger – fast sen visar det sig att enstaka gånger var visst varje dag under semestern. Jag vill inte belöna eller trösta mig med mat/godis. Jag vill äta för att mat är gott och nyttigt – vid måltiderna.

Veckans lunch- och middagsmeny

MÅNDAG
L: Rökt makrill, ägg, dillmajonnäs, gurka
M: Hamburgare (utan bröd) med bacon och ost, rödlök, inlagd gurka, coleslaw

TISDAG
L: 3 dl filmjölk förstärkt med en skvätt vispgrädde, 2 msk blåbär, 2 msk rostade solrosfrön (bråttomlunch…)
M: Ungsstekt lax, hollandaisesås, råkost.

ONSDAG
L: Skomakarlåda (kött, rödvinssås, bacon, pyttelite potatismos)
M: Sallad på grillad kyckling, avokado, bacon och currydressing

TORSDAG
L: Rester av kycklingsalladen
M: Grillad fläskytterfilé, bearnaisesås, sallad

FREDAG
L: restauranglunch
M: Ungsstekt kyckling, sallad. Dessertostar. Ett glas vin!

Frukostar har hitintills blivit turkisk yoghurt (10%) med några nötter och linfrön, samt ett kokt ägg. Mellis när det har behövts: en bit ost och/eller några mandlar. Samt kaffe med en rejäl skvätt vispgrädde – har ställt en trea i kylen på jobbet nu, så får kollegorna säga vad de vill. (En fördel är att vårt inte särskilt goda automatkaffe blir betydligt godare med vispgrädde)

 
3 kommentarer

Publicerat av på 10 augusti 2011 i lchf, mat, meny, vikt

 

3 svar till “Ett steg i rätt riktning, hoppas jag

  1. Kraka

    10 augusti 2011 at 19:49

    Det finns ett alldeles utmärkt hjälpmedel för portionsstorlekar, som oftast är mycket mindre än vi i vårt västerländska överflöd tror. För mig blev det en aha-upplevelse. http://www.maltidsmattet.se

     
  2. דינה

    10 augusti 2011 at 21:20

    It sounds like a plan! :-)
    Beundransvärt att du inte ger upp. Därför kommer du också att hitta det som passar dig. Är jag övertygad om.
    Kram

     
  3. Lotta

    11 augusti 2011 at 23:12

    Åh, tack för lite måltidstips! Ibland blir det kortslutning i hjärnan och alla ideér är sluuuut…

     

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

