RSS

Nya tag. Igen.

11 Jan

Var hos dietisten igen i måndag och vägde in mig. De goda nyheterna är att jag inte har gått upp sen sist, dvs inte ens över jul-nyår när det åts en hel del onyttigheter. De dåliga nyheterna är att jag överhuvudtaget inte rört mig viktmässigt alls sen vi började ses i slutet av sommaren. Men då säger dietisten att om jag inte har gått upp på julledigheten så är det jättebra. Nästan i klass med en nedgång. Så jag får väl trösta mig med det.

Nu tar jag nya tag (igen, igen, igen och igen) med rätt och bra mat. Inget fusk. Att kalla det nyårslöfte känns lite töntigt, för så här har jag ju hållit på i flera år nu. Låt oss kalla det årets attgöralista, enligt femårsplanen.

  • Lågkolhydratkost på riktigt; tre bra måltider per dag och ett mellanmål.
  • Lagom stora portioner så att jag inte överäter.
  • Mindre av mejeriprodukter som mjölk och yoghurt.
  • Inga ”tillåtna” godsaker som mörk choklad, bär med grädde, lchf-kakor och sånt annat än vid väldigt festliga tillfällen (verkligen inte varje helg…)
  • Mer av bra kött/fisk, ägg, grönsaker, nötter, ost, kokosfett, creme fraiche, grädde.
  • Vin enbart till fest och i små mängder – tror allt mer på att det påverkar vikten både direkt (energi) och indirekt (aptitstimulerande).

Och blir jag bara av med den här eländesförkylningen som tar nya tag hela tiden, så ska jag komma igång med träningen också. Fick en stegräknare i julklapp, och har redan konstaterat att den vardagsmotion jag normalt får genom att gå till och från tåget och till och från lunchställen, inte räcker på långa vägar. Jag måste verkligen få till mer promenader och/eller fler träningstillfällen på gymmet om det ska påverka min vikt. Så attgöralistan på den punkten ser ut ungefär så här:

  • PT-träning en gång i veckan
  • Yoga eller annan gruppträning en gång i veckan
  • Promenader dagligen, och speciellt dagar när jag inte tränar på annat sätt

Känner jag mig peppad? Inte så vidare värst, ärligt talat. Det är mer som att gå tillbaka till jobbet efter semestern: kul ibland, tradigt ibland. Men det måste göras. Måste måste måste – för jag är inte bekväm i den här kroppen.

 
9 kommentarer

Skrivet av på 11 januari 2012 i lchf, vikt

 

9 svar till “Nya tag. Igen.

  1. Anka

    12 januari 2012 at 10:14

    Stegräknare regerar! Jag har hört att man bör gå 8 000 steg om dagen, men min telefons stegräknare blir en glad gubbe först vid 10 000. En gång har jag mätt upp 20 000 (i Malmö förresten, heja Malmö!), då var jag jätteivrig på att se hur telefonen skulle bete sig. Den stängde av sig, snopet.

    Du bor och jobbar ju alldeles för nära tåget för att få ihop steg på riktigt. Har du funderat på att kliva av i Henriksdal på morgonen ibland? Det blir ju en fin promenad längs vattnet. Och en fantastisk lunchpromenad för dig vore att ta färjan över till Grönan och sen gå via Vasamuseet, Strandvägen, Nybroviken, Skeppsbron tillbaka. Det borde ta en knapp timme. Vidrigt i ösregn så klart, men nästa vecka ska det bli kallt och snö. När jag är klar med vår flytt (som går av stapeln om två veckor) och barnen är inskolade på nya dagis (FASA!) kommer jag jättegärna och lunchpromenerar med dig.

    Kram!
    Anka

     
    • Annika

      15 januari 2012 at 13:28

      Ja, det låter som en rejäl promenad. Frågan är när man ska hinna äta då? Medan man går?
      Funderar ibland på att gå av vid Henriksdal, men jag tycker den sträckan är så jäkla tråkig. Ser iallafall tråkig ut när man ser den från bussen. Men det är kanske fint om det är fint väder? Ska prova när det börjar bli ljusare…

       
      • Anka

        16 januari 2012 at 7:49

        Första biten från Henkan ÄR jättetråkig. Men kliv av, ta bussen en station (det stannar ju en buss i minuten där) och gå av vid Londonviadukten. Då blir det en promenad längs kajkanten, endast. Och att äta när man går kanske inte är optimalt, men du kanske kan ta lite längre lunch och äta före eller efter (eller mitt i!) promenaden? Och så ta halvtimmeslunch dagen efter.

        (Alltså, det är inte alls meningen att mästra här, även om det låter så. Bara peppa!)

         
  2. Karin L

    12 januari 2012 at 10:51

    Något för dig kanske???
    Vet inte så mycket om sådan här kost och den du kör, men det låter lite som det kan vara något att testa!
    http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se/2012/01/11/7074714-lchf-mandelkakor-med-choklad/

    Kram
    Karin L

     
    • Annika

      15 januari 2012 at 13:26

      Tack, spar länken tills det har börjat röra på sig i rätt riktning. Tror inte det är så smart att inleda med att baka. Kakorna ska ju liksom vara för ytterst sparsamma tillfällen, inte som ständigt sällskap som de varit på sistone – för även lchf-kakor innehåller rätt mycket kolhydrater. Tror det är bättre att bli mätt på riktig mat.

       
  3. Anna

    13 januari 2012 at 10:26

    Jag brydde mig inte ens om att blogga om mina nya tag, för det börjar kännas lite fånigt efter alla dessa år. Men det är som du säger, det måste göras, om man inte vill fastna i en kropp som är fel för en. Och jag håller med; vissa dagar känns det bra, vissa dagar känns det inte alls bra. Men det är bara att kämpa på, för att släppa taget (som jag gjorde under hösten) gör varken något bra på vikten eller i själen. Och nu är jag nästan tillbaka på ruta 1, vilket gör det ännu tyngre att tänka på korta ärmar, kjolar och badräkt till sommaren. Men jag har ingen annan att skylla på än mig själv, så det är bara att bita ihop.

    2012 blir vårt år, eller hur! ;)

     
    • Annika

      15 januari 2012 at 13:24

      Yes, 2012 ska det bli ordning på torpet (kroppen…)!

       
  4. Dina

    14 januari 2012 at 11:11

    Det gäller att hitta ”morötter”. Små, kanske t o m fåniga, saker som bara man själv kan uppskatta. Och ge sig själv ofta, inte vänta två månader, kanske t o m varje dag eller vecka.

    Har också tagit nya tag fr o m i söndags. Moroten är att kunna köpa $1 örhängen på eBay – ett par för varje 5 dagar jag lyckats ta mig ut och gå åtminstone 15 min … (Du ser, inte särskilt höga mål och ändå behövs det materialistisk peppning ;-) )

     
    • Annika

      15 januari 2012 at 13:29

      Tyvärr funkar jag inte så bra med den sortens belöningar har jag märkt. Jag behöver snarare resultat för att hålla motivationen uppe. Att jag liksom märker nån skillnad, även om den bara är liten.

       

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

