RSS

Så var det semester

18 Jun

I fredags kom dottern hit. I lördags var även styvdottern på plats. Nu är det semester fyra veckor framöver!

Ledigheten inleddes med att vi städade större delen av lördagen. Hurra. Städa är verkligen hur jäkla trist som helst – speciellt när det är supervarmt och soligt ute, så att man svettas. Och längtar ut.

Idag steg älsklingen upp tidigt för att spela golf. Vi andra ägnade förmiddagen åt sovmorgon, bakade en kaka och ja, tog det ganska lugnt. Efter golfrundan, som tog sisådär fem timmar, joinade vi honom vid sjön intill golfbanan. Där åt vi medhavd picknicklunch och alla utom jag badade (kände inte för det). Solade för första gången i år och brände så klart valkarna. Suck.

När vi hade cyklat hem var jag helt slut av värmen. Sov en timme – det var väldigt skönt. Sen fixade vi middag. Tjejerna uppdaterade sina hemsidor och avrundade kvällen med att spela kubb, medan jag och älsklingen satt i varsin stol och inte riktigt orkade något alls.

Bekymrar mig lite för att vi inte har planerat så mycket för semestern. Vi vet var vi ska vara, men har knappt tänkt ut något alls att göra. Man måste väl inte det, antar jag, men det känns ändå lite oroligt. Problemet är ju att jag och älsklingen antagligen mycket väl skulle kunna ägna ett par veckor åt att i sakta mak läsa böcker, filosofera om livet, sola och bada, äta god mat och dricka ett glas vin eller två. Men tjejerna tycker inte alltid det är optimalt. Visst sysselsätter de sig rätt bra just nu: vid datorn, framför tvn eller möjligen utomhus med bad eller kubb. Men när det börjar regna? När vi är i sommarstugan och inte har internet eller varsin dator till dem? Borde vi inte ha några reservplaner? Borde vi fundera lite mer på vad vi ska ha med oss till Spanien? Och vad ska jag och dottern göra när vi har en vecka bara vi – då har hon ingen att leka med.

Men jag har inte haft tid att planera något! Och älsklingen tycker inte vi behöver planera – ”det löser sig” är hans stående semesterfilosofi. Vilken funkar bra så länge alla är glada. Men jag har hitintills inte haft nån semester i den här familjen när allt löst sig – så ja, jag är lite orolig. Det är ingen bra känsla att ha i maggropen.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 juni 2006 i må dåligt, semester, styvfamilj

 

Kommentera

 
