RSS

Jomenellerhur?

25 Jul

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag har inte gröna fingrar. Trädgården är ett sorgligt kapitel och inomhus är det inte så himla mycket roligare, speciellt inte efter alla semesterveckors försummelse. Inte så att jag inte gillar blommor – de är jättefina, absolut. Skulle hur gärna som helst ha en prunkande trädgård. Men hur gör man? När hinner folk? Var börjar man…?

Min taktik är att lusläsa trädgårdstidningen efter växter som ”sprider sig okonotrollerat” eller bara i största allmänhet växer kraftigt. Ju mer lättskött desto bättre. Hellre prunkande citronmeliss i halva trädgården än några sorgliga dahlior som inte ens blommar eftersom jag glömde att ge dem anklever och champagne tredje dagen av knoppar på femte bladrosetten. Växter som man ska ta in över vintern kan vi glömma – för det gör jag. Kommer på det när första snön fallit och ja… då är det ju så dags. Funderar allvarligt på att lägga upp en trädgårdssida på nätet – som tröst till alla andra som är som jag. För vi måste vara några stycken, jag kan väl inte vara ensam. Please?

I våras planterade jag iallafall lite blommor i en stor kruka på uteplatsen. Det är ju fint och lite lagom svårt, liksom. Bara att vattna. Petunior som väller ut över kanterna, fuchsia översållad med blommor, salvia som doftar vackert – och i mitten en änglatrumpet som reser sig högt över de prunkande blommorna och efter ett tag ger egna stora, vackra blommor. Hade jag tänkt mig.

Petuniorna blommar. Salvian har vissnat. Fuchsian tappar sina blad men blommar tappert. Och i mitten står en änglatrumpet i exakt samma storlek som när jag planterade den i maj. Häromdan när vi var på uteplatsen stod jag och betraktade krukan och utbrast med viss desperation i rösten:
– Men vad är det för fel? Min änglatrumpet växer ju inte!
Varvid älsklingen lugnt lyfte blicken från boken, såg på mig och med ett stort leende svarade:
– Min änglatrumpet växer jättemycket om du bara rör vid den.

Honestly, jag tror inte han tar min trädgårdssatsning på allvar.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 25 juli 2006 i hoppsan, trädgård

 

3 svar till “Jomenellerhur?

  1. Niklas

    25 juli 2006 at 7:45

    Hahaha

     
  2. Anna

    25 juli 2006 at 11:12

    Hi hi hi hi hi!

    Många glada skratt när man läser citronanka idag.

    Och nej, jag tror det är ganska uttalat att J inte tar din trädgårdssatsning på allvar… ;-)

     
  3. Paula

    25 juli 2006 at 13:41

    Heeej! Va skoj att hitta hit/superläcker blogg du har! Här ska läsas! Jodu, visst har jag svarat på tjejsnack, men i virrigheten valt fel kategori, blogg istället för tjejsnack…inget ovanligt när det gäller mig…nu ligger allt snyggt o prydligt där det ska, tsss!
    Du, jag går med i din trädgårdsklubb anytime, jag vågar inte ens rensa ogräs för jag vet inte vad som är ogräs….

     

Kommentera

 
