RSS

Livet är inte bara hårt, det är orättvist också

04 Aug

Älsklingen glömde plånboken hemma och sen sina nycklar hos en kund. Ingen blir förvånad. Han glömmer saker med ojämna mellanrum, slarvar bort sina nycklar, har tappat bort mer än en mobil. Hans dotter är precis likadan. Hon har gått hem från skolan utan sina skor en gång – och blev förvånad över att skorna inte var hemma när jag undrade var de var.

Det som retar mig är att de ständigt kommer undan med det. Det löser sig liksom. Älsklingen behöver inte kånka tillbaka till kund idag, utan har extranycklar nånstans hemma, så han tar nycklarna när han är hos kunden på måndag. Försvinner saker köps det oftast nya – det ingår på något sätt i deras beräkning.

Och då undrar ju jag, som i hela mitt liv fått inpräntat hur viktigt det är att hålla ordning på sina saker och som banne mig aldrig förlagt en mobil, vad det ska tjäna till att vara så ordningsam när det ändå inte verkar löna sig?

Tillägg
Vill bara klargöra att jag också slarvar bort saker – har letat efter nycklar och annat många gånger, till exempel. Och blivit av med saker, så klart. Ingen är felfri. Men skillnaden är att jag blir arg, ledsen, förtvivlad eller skäms om jag slarvar bort något, medan sambon och styvdottern mer eller mindre rycker på axlarna.

Kanske man borde lära sig av dem? Ta det med ro istället för att bli uppstressad av att saker försvinner (och av hur dyrt/onödigt det är att köpa nytt).

Men det är ändå orättvist! ;o)

 
5 kommentarer

Publicerat av på 04 augusti 2006 i frustration

 

5 svar till “Livet är inte bara hårt, det är orättvist också

  1. Anna

    04 augusti 2006 at 13:58

    Om jag hade varit du hade jag ”slarvat bort” mina saker med jämna mellanrum, så att man kan uppgradera sig. Mobiltelefoner och datorer och så… Gud, vilken bra idé!!!

     
  2. Annika

    04 augusti 2006 at 14:20

    Hm. Kan man slarva bort sin stationära dator tro?

     
  3. Pia-Pralin

    05 augusti 2006 at 15:39

    Kanske det är dags att slarva bort bägge bilnycklarna nu då, så han får sig en liten tanskeställare :-)

     
  4. Anna

    06 augusti 2006 at 9:44

    Om jag kommer upp och hjälper till kan jag nästan garantera att jag kan åstadkomma det. ;-)

     
  5. Miranda

    06 augusti 2006 at 18:18

    När någon i min familj slarvar bort något säger dom att dom gör en ”Miranda” (mitt namn) bara för att brukar slarva bort saker, ofta :P =)

     

Kommentera

 
