RSS

Biologi?

11 Aug

Vad är det med barngråt som gör att man blir så vansinnigt stressad? I gränden utanför har ett litet barn gråtit i flera minuter nu och hela min kropp skriker åt mig: Åtgärda det! Stilla gråten! Något är fel! Beskydda!

När dottern var liten baby satte bröstmjölksproduktionen igång direkt jag hörde barngråt. Oavsett om det var mitt eget barn eller någon annans – och man hör ju skillnad, det är väl också något biologiskt – så slog mjölkutdrivningsreflexen till. Kunde blir rejäla läckage ibland. Den reflexen satt i flera år efter jag slutat amma; kunde känna kittlingarna i mjölkgångarna, även om det mattades av efterhand. Nån mjölk kom det ju inte.

Nu ska det till förtvivlad barngråt (förr funkade alla sorter) för att stresshormonerna ska upp i skyhöga nivåer. Var det så här innan jag fick barn också?

 
3 kommentarer

Publicerat av på 11 augusti 2006 i stress

 

3 svar till “Biologi?

  1. MoY

    11 augusti 2006 at 12:54

    tror det är så för dom flesta!

     
  2. Molly

    13 augusti 2006 at 19:29

    Jag har, som du vet, inga barn och jag kan väl inte direkt påstå att jag blir stressad av barngråt/skrik… Tycker mest att dagens föräldrar daltar för mycket med de små liven. DET kan jag däremot bli himla stressad över (allt daltande). Man kan inte få allt man vill, hur söt man än må vara. Eller hur?

    *kramar*

     
  3. Annika

    14 augusti 2006 at 6:52

    Molly, nu pratar jag om babyskrik – små små barn som gråter och gråter och gråter. Såna man inte kan prata med, förklara för. SÅNT barnskrik gör mig vansinnigt stressad. Större barn, sisådär ett år och uppåt, är inte lika direktpåverkande på mina beskyddarhormoner.

    Sen har jag lärt mig en annan sak och det är att man aldrig är en bättre förälder än innan man får egna barn. ;o) På tal om daltandet alltså…

     

Kommentera

 
