RSS

Sjuk eller inte sjuk, det är frågan

23 Aug

Jag mår så illa. Ända sen jag vaknade har jag mått illa. Inte maginfluensa-och-behöver-kräkas-illamående utan mer som riktigt kraftig åksjuka. Att äta frukost funkade men gjorde varken till eller från. Samma illamående.

Så nu sitter jag här och jobbar hemifrån. Jodå, det funkar ganska bra. Jag har massor av mail att tröska mig igenom och en del papper också att läsa. Och ett skrivbord att hålla mig hårt i när det känns lite snurrigt. Fast snart måste jag nog bestämma mig för om jag kan åka in till jobbet eller om jag borde sjukanmäla mig.

Har så jäkla mycket som behöver göras på jobbet, men samtidigt… tänk om det här är förstadiet till nån sommarkräksjuka och den bryter ut på tåget in till stan? Eller på jobbet, för all del. Det vore ju rätt äckligt. Kan man ta en sjukdag när man tror att man kanske är sjuk – eller är man en parasit på samhället då?

Åh, hatar verkligen att sjukskriva mig. Inte för att jag tycker man ska jobba trots att man är sjuk, utan för att sjukskrivningssamtal är så traumatiska. Det hänger kvar sen min riktigt dåliga endometriosperiod, när jag fick sjukskriva mig hela tiden. Det går faktiskt inte att jobba när man har så mycket smärtor att man halvligger på knä i badrummet hela natten. Och ändå skäms man för att man ringer sig sjuk igen. För att man vet hur kollegorna pratar och i smyg (eller inte ens det) hatar en för att man ständigt sätter dem i klistret. För att man vet att en del kollegor tror att man har en ledig dag när man kan måla naglarna och shoppa skor. Så trots att jag inte alls är sjuk särskilt mycket längre och faktiskt inte har sjukanmält mig på sisådär ett halvår, och trots att mina nuvarande kollegor aldrig har sagt något om de gånger jag varit sjuk, så har jag ändå skam- och skuldkänslor så fort jag tänker tanken.

Tror jag ska vänta en liten stund till. Läsa klart det där kompendiet och sen kanske illamåendet har försvunnit? Jag tror att danska artiklar om ISO-certifiering är jättebra mot åksjuka.

 
1 kommentar

Publicerat av på 23 augusti 2006 i må dåligt

 

Ett svar till “Sjuk eller inte sjuk, det är frågan

  1. FruHatt

    23 augusti 2006 at 11:48

    Du har så rätt så! Är man sjuk så sk aman vara hemma ! Krya på dig nu.

     

Kommentera

 
