RSS

Nuläget

19 Sep

Idag doftade det höst ute. Inte så mycket höstlöv och inte direkt något höstväder heller – värmen håller i sig. Men på kvällen när jag cyklade till yogan doftade det starkt av höst: fuktig jord, mogna äpplen. Och ljuset är annorlunda – visst, det blir mörkt snabbt, men även innan dess är ljuset dämpat och nästan som filtrerat genom en tonad ruta. Gulaktigt.

Vi tände ljus till middagen – det gör vi förvisso nästan alltid, men idag kändes det extra mysigt. Levande ljus hjärtar höst. Eller tvärtom, kanske.

Annars är det som vanligt. Tokmycket på jobbet, alla drar i mig. Roligt för det mesta, men inte lika roligt när stressen lokaliserar sig som ett tryck över bröstkorgen. Och som vanligt innebär den annalkande hösten att melankolin också börjar lokalisera sig lite här och var i kropp och själ.

Vill bli av med den där degiga valken som hänger över kanten på mina nya fina jeans. Samtidigt dagdrömmer jag vissa dagar (inte alla, tack och lov) om stora portioner Maple Walnut-glass, en jättepåse plockgodis, ostbågar, nybakade kanelbullar… Det går inte riktigt ihop. Tror det är stressen som gör att jag behöver snabb energi – och då kickar sockersuget igång direkt. Ska dock säga att jag börjar bli allt bättre på att motstå.

Och så är jag trött. Speedad på jobbet, slut på kvällarna. Idag extra trött efter yogan – kunde knappt lyfta armarna när jag kom hem. Så nu tänkte jag gå och lägga mig. Läsa lite kanske, om jag inte somnar direkt.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 september 2006 i må bra, stress, vikt

 

Kommentera

 
