RSS

Sommar sommar sommar…

26 Sep

Ute må det vara allt mer höst, men min kropp har fastnat i högsommarläge.

För en månad sen började jag trappa ner på östrogenet som jag tagit sen hysterektomin i november 2001. Inte så att jag ska sluta – gynekologen tycker att jag ska ta östrogen i tio år till ungefär och sen fasa ut det, som ett normalt klimakterium. Men eftersom jag fortfarande har en del känningar av endometriosen, resonerar hon som så att det kanske beror på dosen östrogen. Östrogen ”göder” endometriosvävnad, det vet vi ju. Det kan också vara ”bara” sammanväxningar och ärrvävnad som spökar, och då gör östrogen varken till eller från.

Jag har tagit ganska låg dos, inga kombinationstabletter av det slag som man ger kvinnor med ”övergångsbesvär”, utan bara östrogen. Mindre risk för bröstcancer då, även om risken är höjd jämfört med inget tillfört östrogen alls. Och utan östrogen kommer andra effekter. Urkalkning av skelettet. Torr hud, torrt hår, tunnare slemhinnor, minskad sexlust… åldrande helt enkelt. Humörsvängningar, koncentrationssvårigheter, sämre minnesförmåga. Vill det sig illa kan man få ännu värre besvär, vill inte ens tänka på det. Jag har gått igenom ett halvdussin medicinskt framkallade klimakterium redan – de var rent ut sagt helvetesjobbiga.

Så jag tar mitt östrogen. Tycker att jag är lite för ung för klimakteriet – och för åldrandet. Har precis vant mig vid att jag (tydligen) är medelålders.

Men nu har jag alltså gått ner till halva dosen. Och drabbas av övergångsbesvär; framför allt svettningarna och vallningarna, i hyfsat mild dos än så länge. Är ständigt varm, och när jag rör på mig – räcker med en stillsam promenad från kontoret till stationen – blir jag jättevarm. Funderar allvarligt på att plocka fram sandalerna och gå utan strumpor ett tag till. Funderar också på att ha ett extra ombyte med mig alltid, för jag känner mig klibbig efter några timmar.

Frågan är ju om det här ger någon effekt på endometrioskänningarna? För om det inte gör det, så går jag upp till ursprungsdosen igen. Vill egentligen hellre vänta i tio år till på att bli klimakteriekossa. Så länge det inte blir värre än så här kan jag nog hålla ut några månader för att kunna se om det blir nån effekt, sen får det räcka.

Men man kunde ju tänkt sig att om det nu är högsommarvärme inombords så kunde det väl åtminstone vara solbrunt på utsidan. Jag menar – är det för mycket begärt?

 
1 kommentar

Publicerat av på 26 september 2006 i endometrios

 

Ett svar till “Sommar sommar sommar…

  1. Tania

    29 september 2006 at 8:57

    Jag vet…jag går barbent i kjol och sandaler när alla andra ha rboots och stövlar ( men har fräckheten att bli brun snabbt och behålla det läänge)

    Jag både vallar på och svettas och det känns fruktansvärt onödigt.

     

Kommentera

 
