RSS

Mys

09 Okt

Det svängde.

Somnade sent på lördagen. För många tankar, för mycket längtan – gav upp och satte mig framför tv:n, dövade tankarna med 4 timmar Storm of the Century. Det funkade faktiskt och sen sov jag så gott, så gott.

Vaknade utsövd och med strålande väder utanför fönstret. Tänk vad humöret kan lyfta av så enkla saker. Dessutom var det bara några timmar kvar tills älsklingen skulle landa i Sverige och vara hemma hos mig.

När jag hämtade honom inne i Nacka, där han blev avsläppt av taxin han delade med sin kollega, var hela jag ett enda stort leende. Hans kyssar… mmm… och hans händer som hemvant gled innanför min tröja, smekte huden på min rygg. Ren och skär lycka.

Och middagen blev så otroligt god. Visst var det en hel del pyssel och inte helt lätt att få ihop alla moment så att det tajmade, men vad tusan – inget blev bränt eller misslyckat, vi fick bara stressa lite lite med förrätten. Det var det ju värt.

Vad vi åt?
Först löjrom, creme fraiche och finhacka rödlök på finncrisp. Champagne till, of course.
Sen rosastekt rådjursfilé, potatisbakelse med skogssvamp och parmesan, sås med kanel och szechuanpeppar, äppelceasarsallad samt rödbets- och shalottenlöktorn. Till det Allesverloren, ett shirazvin som passade alldeles utmärkt (vilken tur!)
Och som dessert en len creme brulée med knäckigt lock och till det ett glas kall sauternes – fast efterrätten köpte jag färdig på Ica Maxi, allt jag gjorde var att hälla på råsocker och smälta med lilla gasbrännaren jag köpte i fredags på Clas Ohlson.

Godast var potatisbakelsen och såsen, men det var bara hundradelar före allt annat – för det här var verkligen en supergod middag. Lägg till tända ljus och älsklingen mitt emot, med ett leende på läpparna och glittriga ögon, så är det så nära perfektion man kan komma.

Om nån skulle vilja testa att göra huvudrätten finns receptet här. Ett tips – det tar runt 10 minuter att rosasteka i ugn. Plus minus någon minut – men inte längre, så förbered så mycket som möjligt innan. Jag gjorde såsen och dressingen innan samt skar och hackade allt som skulle skäras och hackas. Värmde på såsen nån minut innan servering.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 09 oktober 2006 i kärlek, mat, må bra

 

2 svar till “Mys

  1. Anna

    09 oktober 2006 at 20:35

    JAAAAAAA! Visst är det gott. Jag börjar nästan dregla när jag läser om det! MUMS!!!

     
  2. Molly

    09 oktober 2006 at 21:44

    Jösses! Jag kommer aldrig att fixa det.

    Jag skriver av receptet och ger det till min egna kock (Toni), så får HAN fixa det. Det tycker jag låter som en himla bra idé! :)

     

Kommentera

 
