RSS

Skulle behöva en energikick

28 Nov

Lissabon var… mycket jobb och lite ledigt.

Regn så till den milda grad att brunnslocken precis utanför hotellet gav vika – vattnet stod i fontänlika kaskader och svämnade över gatorna på bara några minuter. Det flera decimeter djupa vattnet rann in i hotellets lobby. Helt otroligt. En timme senare syntes knappt spår av översvämningen, i alla fall inte där vi befann oss.

Vi hade möte från tidig morgon till sen kväll. I lördags fick vi en dryg timme ledigt. Då smet jag iväg på egen hand, gick runt och bara tittade. Andra jagade shoppingfynd, men jag gillar ju inte att shoppa hemma heller så varför ska jag göra det utomlands då? Istället beundrade jag de marmorbelagda trottoarerna, åkte upp i en utsiktshiss, tittade på kakelfasader, tog lite foton. Och solen lyste försiktigt nästan hela tiden. Tror att Lissabon är en mysig stad om man bara har lite mer tid. Det lilla jag hann se var fint.

Men den här eviga förkylningen håller på att knäcka mig. Den blommade upp igen, och framåt lördag kväll var jag så täppt, hängig och hes att jag gav upp. Istället för gourmetmiddag på rekommenderad restaurang åt jag en medioker ostmacka i hotellets bar, tog två alvedon och somnade väldigt tidigt.

Resan hem på söndagen var inte rolig. Omväxlande varm och kall, supersnuvig, hostig. Hade tur som fick ett tomt säte sidanom mig – det enda i hela planet. Sen var det verkligen ljuvligt att komma hem – få sätta sig i soffan, svepa in sig i en filt och koppla av på riktigt. Få en god middag, bli kramad och ompysslad. Och somna i sin egen säng.

Hade tagit ledigt igår, men orkade knappt något alls.

Var hos distriktsläkaren igår. Han sa åt mig att sluta med nässpray NU, annars kommer jag att förstöra mina slemhinnor. Gissa hur lätt det var att somna utan Nezeril? Hur mycket jag än snöt mig (och det var mycket, tro mig) kunde jag ändå inte andas genom näsan. Lätt panik efter några minuter. Bullade upp alla kuddarna så att jag halvsatt, men inte hjälpt det nämnvärt heller. Efter någon timme somnade jag av ren utmattning – och snarkade så att älsklingen fick använda öronproppar. Sen turades vi om att vakna hela natten.

Hade verkligen tänkt gå och jobba idag. Vill inte ha fler sjukdagar! Men jag var så slut, hade skitont i halsen och snöt mig fortfarande brutalt mycket i morse. Så jag har jobbat hemifrån, på halvfart. Men det märks att hjärnan inte är fullt inkopplad – det tog mig över en timme att fatta varför jag inte kom åt mina dokument på jobbets server. Hade glömt fjärruppkopplingen… Duh!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 november 2006 i jobbet, må dåligt

 

2 svar till “Skulle behöva en energikick

  1. Anna

    28 november 2006 at 23:53

    Det verkar som om du har sett Lissabon på samma sätt som jag har sett Amsterdam och Wien… Så är det att vara på konferens. Man ser bara konferensrummen… :(

    Trist att du inte blir av med förkylningen. Fast se det från den ljusa sidan… Här har vi eventuellt vinterkräksjuka på gång… URK!!!

    KRAM!

     
  2. Molly

    30 november 2006 at 12:36

    Har du testat Vicks salva under näsan (finns att köpa på apoteket)? På mig rinner näsan utav bara h***e då. Man är inte vacker, men det täppta i näsan försvinner.

    Annars kan du göra en stark chili… Både gott och får allt möjligt att rinna (svett, snor, etc). ;)

    Krya på dig!

    *kramar*

     

Kommentera

 
