RSS

Skriva långa inlägg istället för att jobba är däremot min spetskompetens

03 Jan

Borde testa funktionaliteten i vårt nya administrativa system. Femtielva funktioner som ska testas, korstestas och felrapporteras (jo, för fel finns ju alltid) och sedan åtgärdas, testas på nytt och slutligen ska systemet godkännas. Men jag börjar bli lite nervös för allt som ska testas. Tänk om jag glömmer något? Tänk om jag missar ett scenario och sen när vi kör skarpt så visar det sig att just det var höggradigt väsentligt för hela systemets funktion och att korrigera det kostar en halv miljon. Eller nåt.

Det här är inte min spetskompetens! Visserligen är jag bra på datorer, på att förstå både funktionerna och se om användargränssnittet funkar. Är dessutom bra på att prata med utvecklarna, beskriva fel och konstigheter – och bra på att förmedla till mina mindre datorvana kollegor hur de ska göra. Men att testa hela funktionaliteten nästan på egen hand… uh, scary. Svårt! Jag jobbar inte ens med den administrationen i det gamla systemet – men de som gör det är fullt upptagna med att jobba skarpt, har inte tid just nu. Är inte tillräckligt datorvana för att testa utan en manual, och nån manual finns inte innan allt är klart. Så det hänger mest på mig.

Egentligen borde jag ägna mig åt mitt nya projekt, men vad det ska innehålla lite mer exakt är det ingen som vet. Chefen har semester, projektkollegorna på HQ har semester.

Borde dessutom bestämma mig för vilken ny mobil jag ska ha, men hur sjutton ska man veta vad som verkligen funkar genom att titta på halvtaskiga hemsidor eller på skalmodeller i butikerna? Jag struntar väl (nästan) i hur snygg telefonen är – jag vill ha bra, enkla funktioner, knappar som funkar, synkning som funkar, en pekskärm med handstilsigenkänning och sånt. Gärna push-mail. Jodå, jag har läst och jämfört. Men bara för att det LÅTER bra behöver det ju inte vara det. Min nuvarande mobil har bra funktioner (dock ingen pekskärm eller push-mail), men just nu är jag så frustrerad för att knapparna inte funkar alltid. Man skriver ett sms och så har bara hälften av bokstäverna kommit med. Argh! Så vill jag inte ha det på min nya mobil, tack. Och så får den gärna vara röd. Eller blå. Men de jag har tittat på är nästan uteslutande silverfärgade. Business standard? Alla som köper en smartphone är män som vill ha ett strikt utseende på sin senaste pryl? Man blir så trött. Vad hände med utbytbara skal? (Dagens i-landsproblem, jag vet…)

Finnen har förresten försvunnit. Det har däremot inte halsbrännan. Vilket är himla otajmat, för just nu skulle jag verkligen behöva ta en liten paus, hämta en mugg kaffe och koppla om tankarna så att jag kommer igång med systemtestandet istället för att fastna i nervöst tänkomjagmissarnågot-grubbel.

 
1 kommentar

Publicerat av på 03 januari 2007 i jobbet

 

Ett svar till “Skriva långa inlägg istället för att jobba är däremot min spetskompetens

  1. Molly

    05 januari 2007 at 10:42

    Toni har en SonyEricsson med pushmail och allt sånt där. Men han kan inte ta foto med den. Säger han i alla fall. Nöjd är han. (Hallelulleja!)

    *kramar*

     

Kommentera

 
