RSS

Fest nästan jämnt

06 Jan

Igår tillbringade jag större delen av dagen på närakuten. Har känt mig lite småkrasslig ett tag – framför allt det här med att det är lite trögt att andas. Inte som astma, utan mer som att lungorna inte riktigt fylls som de ska. Svårt att förklara, men jag kände ju av det vid julkonserten för några veckor sen och har känt av det när vi varit ute och promenerat till exempel.

I torsdags kändes det riktigt jobbigt. Halsbrännan, det inte helt ovanligt ”trycket över hjärtat” (det jag tänker är stress/ångest) och andningen förenade sig vid ett och samma tillfälle efter en tiominuters promenad. Fick hjärtklappning, ont i bröstkorgen – ont att andas länge efter promenaden. Sov riktigt dåligt och på morgonen insåg jag att jag nog borde kolla upp det här.

Efter väntan och väntan och lite väntan till fick jag träffa läkare och blev ordentligt kollad: syresättning i blodet (bra), lungkapacitet (bra), puls (något hög, men inget allvarligt), ekg (bra). Inga hjärtproblem alltså, vilket ju alltid är skönt att veta. Lungröntgen visade inget, men lungljud lät som att jag hade ”något” i lungorna. Sänkan visade på höga värden. Läkaren slutsats var att jag har något som jag inte ens kommer ihåg vad det heter i lungorna, så nu tar jag antibiotika.

Läkaren frågade även om jag var förkyld. Nä, inte så det stör – jag har varit så genomförkyld hela hösten, det här pyttelilla är knappt jag tänker på. Kanske pyttelite, men näää.

I natt började näsan rinna. Och då menar jag rinna. Känner mig totalt genomförkyld idag. Menvafan?

Det gör fortfarande ont att andas, men nu vet jag iallafall att det inte är något allvarligt fel. Och det gör stor skillnad. Men jäklar vad ynklig jag känner mig.

Och det är inte kul att sitta på akuten, även om just vår närakut är ovanligt mysig jämfört med andra akutmottagningar jag tyvärr varit på. Riktiga fåtöljer, snygga gardiner – och trevlig personal som verkar trivas med sitt jobb. Hade dessutom en riktigt riktigt bra bok med mig. Men när man är sjuk så känns det ändå lite ynkligt att sitta där ensam med sin ovisshet och vänta.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 06 januari 2007 i må dåligt

 

4 svar till “Fest nästan jämnt

  1. Eva

    08 januari 2007 at 15:10

    Usch, inget vidare att vara sjuk. :( Kan det ha varit Mykoplasma läkarn sa, månntro? Min kompis fick det i höstas och det var inget vidare.

    Hoppas antibiotikan har börjat verka nu så du snart känner dig frisk och kry igen.

    Kram!

     
  2. Miriam

    09 januari 2007 at 8:04

    Hu, sjuk är det inte kul att vara. Befinner mig själv i situationen att jag ska bestämma om jag kan jobba idag eller inte.

    Jag hoppas verkligen att du kryat på dig, nu har det gått några dagar till.

    Kram!

     
  3. A N N I K A

    09 januari 2007 at 10:11

    Tack för era glada tillrop! :o)

    Mykoplasma är helt rätt, kom på det i söndags efter lite klurande. Är inte jättemycket bättre, men det går åt rätt håll.

     
  4. Molina

    09 januari 2007 at 13:32

    Krya på dej!

    Kram//E

     

Kommentera

 
