RSS

Inte rättvist

29 Mar

Solen skiner, krokusarna blommar, livet leker. Tralalala. Jomen eller hur?

Steg upp strax innan ottan, tog supertidigt tåg in till stan för att hinna med ett jätteintressant frukostföredrag om att skriva copy. Hela GI-dieten sket sig omedelbums eftersom jag både åt mackan som bjöds och drack färskpressad apelsinjuice som det också bjöds på.

Jag menar – jag vägde mig i morse. Och trots att jag hållit mig stenhårt till rivstartsprogrammet alla dagar utom femtiårsfesten i fredags och två kvadratcentimeter chokladkaka igår – så väger jag nu ett halvt kilo MER än när jag började för en och en halv vecka sen. Jag som hade gått ner innan, och så sent som i måndags var nere på minus 1.2 kg. Så på 3 dagar har jag alltså lyckats gå upp 1,7 kg. Hur kan man gå upp så mycket på världens minsta bit chokladkaka??? Den kan max ha vägt 50 g. Det finns som vanligt ingen rättvisa här i världen. So what the heck. En macka mer eller mindre liksom… God var den också.

Sen kom jag till jobbet och har ägnat de första timmarna åt sedvanlig frustration kring nya it-systemet. Andras frustration – klagomuren is my middle name – och så klart även min egen. Kan det inte funka snart så att jag slipper ägna halva min arbetstid åt att vara såväl teknisk som mental support åt alla? Jag som inte ens är projektledare för eländet, utan bara en i projektgruppen. När till och med projektledaren kommer in till mig och undrar hur vi ska göra… alltså, hallå. Jag har inte tid!

Nu ska projektgruppen snart ut och äta lunch med it-leverantören. Låt mig gissa att det inte blir GI-mässigt heller. Ska gå en sväng runt kvarteren, men just nu känner jag mig rätt missmodig vad gäller vikten. Trots att jag gått långa promenader flera gånger i veckan, trots att jag följt dieten, trots att jag lyckas klämma in bortåt 8000 vardagssteg per dag (utan långpromenader alltså)… så går det åt fel håll.

Suck(s).

Jamen hallå, är det så viktigt (!) att tappa några kilon då? Kan man inte vara nöjd med sig själv som man är? Klart man kan. Men just nu hänger detta på något helt annat, och jag har funderat ett tag på om jag ska blogga om det eller inte – känner mig lite kluven. Men så här är det: jag har fått remiss till en operation för att förminska brösten. De är för tunga, min rygg tar permanent stryk av belastningen. Var på Karolinska häromveckan för en bedöming . Jag får en tid för operation, är helt perfekt för det faktiskt. OM jag går ner 5 kg. Så där har ni motivationen och anledningen till att jag blir extra sur över bakslaget.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 29 mars 2007 i vikt

 

4 svar till “Inte rättvist

  1. Molly

    30 mars 2007 at 8:28

    Varför måste du gå ner 5 kg för att förminska brösten? Vad menas med det? Vad har vikten med brösten att göra?

    Jag förstår att du vill förminska dem. Jag menar, tjena, mina är stora, dina större! Jag har ont i ryggen, hur illa är det inte för dig, då?

    Klart att du klarar att gå ner! Du har ju ett mål med viktnergången!

    *massor av hejarop och kramar*

    PS! Jodå, kakeldekortantens kram till italienaren är given. Många gånger om. :)

     
  2. Anna

    02 april 2007 at 8:54

    De har säkert räknat på ditt BMI och kommit fram till att du ligger för högt, och då får man ingen hjälp förrän man kommit under…

    Och BMI är normalt sett inte någon bra mätstock. Mitt BMI står på ”överviktig” även när jag är riktigt, riktigt smal – bara för att min benstommer är kraftig.

    Det är hårt arbete att gå ner i vikt, men som vanligt är det bara att kämpa på och inte ge upp…

    KRAMAR!!!

     
  3. Miriam

    03 april 2007 at 14:10

    Hej hej!
    Är det något jag lärt mig genom åren så är det att vågar är nyckfulla tingestar. Jag kan gå upp 1 kilo på en vecka trots motion och nyttig mat, sedan tappa 1,5 kilo på en dag. Enligt vågen. Så jag fortsätter med nyttig mat och motion, så får vågen säga vad den vill.

    Styrkekram!

     
  4. Caroline

    05 april 2007 at 19:34

    Håller med Miriam, vågar är nyckfulla!

    Själv har jag fått en ‘trivselmage’ som gör att jag inte kommer i mina favoritkjolar längre, så det är nog dags att ta ett ryck med GI igen!

    Hoppas din vikt gör ett ryck snart igen!

    Kram Caroline

     

Kommentera

 
