RSS

Let’s do the time warp again

24 Jul

Med risk för att låta klyschig; var tar tiden vägen? Det var ju bara häromdagen vi hade packning-inför-semestern-kaos hemmavid. Och nu är snart semestern slut!?!

Fast visst har vi hunnit med mycket; med bil har vi tagit oss via Skåne och autobahn till först Prag sedan Budapest och därefter solat och badat en vecka i Istrien innan vi körde norrut igen via Österrike och Tyskland. Totalt har vi kört genom 12 länder om jag räknat rätt. Inte illa pinkat.

Roligaste staden: Prag, tyckte såväl vuxna som kids
Godaste maten: Budapest
Bästa vädret: Kroatien, precis lagom temperatur (runt 25) hela veckan – medelhavshettan kom lagom tills vi körde hem
Roligast utsikt från bilen: solrosfälten i Ungern
Vackrast körvägar: Österrike (alperna är häftiga)
Mest oväntade stoppet: Hotellet i Österrike som hade en himla trevlig mexikansk restaurang
Klantigast: glömde min östrogentabletter i Sverige, så efter en vecka var det dags för humörsvängningar (som om inte semester med hela familjen hoppsan är upphov till en del psykbryt redan från början, liksom)

Och nu har vi varit en vecka i sommarstugan i Skåne, och här är det varken sol eller bad. Några dagar med hyfsat väder har följts av jämngrått och regn. Fast vi har böcker och filmer med oss, så egentligen är det ingen fara. Vi har också haft gäster, varit och hälsat på kompisar, sysselsatt oss med en del utflykter. Men idag segar det extra mycket, vi är trötta och oinspirerade.

Och eftersom semestern är slut om några dagar sätter semester-bluesen redan in en sån här dag. Känner mig stressad. Jag kopplade bort jobbet nästan direkt, har kollat mailen en handfull gånger men inte känt nån som helst lust eller press att ta tag i något. Det får vänta, faktiskt. Men om några dagar är jag tillbaka på kontoret och bara tanken på det får mig att varva upp igen. Men det är ju inte det enda som man ska ta tag i efter semestern.

Vi har inte varit hemma på flera veckor, vilket innebär att inget av semestern har ägnats åt hus och trädgård. Trädgården behöver nog några dagars uppmärksamhet -ogräsrensning till exempel, och så ska man ta på sig planeringshatten igen och göra nån slags mer perenn lösning på tillfälliga rabatten vid brevlådan.

Inte heller har jag levt på frukt och nyttiga sallader; maten på utlandsresan lämnade en hel del övrigt att önska. Åk inte till turistorterna i Kroatien för att äta gott – menyerna var kopior av varandra var man än gick och frestade med feta pastarätter, wienerschnitzel, varianter med pommes frites samt pizza. Ungefär så. Plus glass, med eller utan vispgrädde. Så utgångsläget är med största sannolikhet sämre nu än innan ledigheten. Måste gå ner inför operationen, så när jag kommer hem måste jag hitta en metod som funkar.

Ja, och så är det ju det här med jobbet då. Där det redan ligger en lång attgöralista som väntar och det under juli har tillkommit en hel del nytt som ska läggas in på listan. Just idag känns det helt övermäktigt att åka in och jobba heltid nästa vecka. Min hjärna är inte beredd! Jag behöver lite egentid för att ställa om mentalt och fysiskt. Från sovmorgon, uttråkade/rastlösa barn som går varandra (och mig!) på nerverna, handdisk, regn och oregelbundna måltider till tidiga effektiva mornar, möten, lunchlåda, passa tågtider och snart är det jul.

Var det inte slutet av juni alldeles nyss? Jag vill ha tillbaka första helgen på min semester! Lovar att inte klaga över en enda ostrukturerad hög med saker som ska få plats i resväskan. Lovar!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 24 juli 2007 i semester

 

2 svar till “Let’s do the time warp again

  1. Molly

    25 juli 2007 at 6:48

    Erh, du… Borde inte din arbetsgivare anställa en till person, så att du slipper vara stressad HELA tiden? Det är, typ, inte hälsosamt…

    *kramar*

     
  2. Miriam

    27 juli 2007 at 22:09

    Håller med Molly. Verkligen.

    Och så var det väldigt roligt att få läsa om er semester :-)

    Sista stycket, där du lovar och lovar, får du nog klippa ut och klistra upp på kylskåpet innan nästa semester…

    Kramkram!

     

Kommentera

 
