RSS

Ät godis – bli smal?

17 Aug

Alltså, middagarna är egentligen inget problem. Vi äter kött eller fisk (ofta lax), massor av grönsaker, fullkorn, pyttelite sås eller ingen alls, sällan potatis. GI-tänket finns där, och det hade säkert funkat om jag hade kunnat implementera det på resten av livet också.

Men det som är lätt i teorin är oftast svårare i praktiken. Som den här veckan när det är galet mycket att göra och man liksom får smita ut för att ta en snabblunch. Då blir det fel, för jag har naturligtvis glömt ta med matlåda (eftersom jag inte gjorde nån sån när jag kom hem helt slut kvällen innan).

Nånstans måste jag få till den där viljan. Och häromdan så kom den, fast i en lite oväntat form. Jag som alltid varit påtagligt skeptisk till nutrilett bestämde mig för att i två veckor prova att byta ut alla måltider utom middagarna mot nutrilett. Försökte faktiskt värja mig mot den där inre rösten, men gav med mig efter en dag. Det är nog bäst att slå till när viljan infinner sig, tänkte jag.

Till frukost skakar jag till en sån där pulverdryck, som är precis så äcklig som jag befarade. Men man sveper den och sen är det klart. Inte värre än att jag klarar det i två veckor. Har lovat mig själv att komplettera med en frukt om jag blir hungrig – man ska alltid ha en backup-plan. Sen på dan äter jag två ”bars”, för de är enkla att ha med i väskan och på möten och så.

Men det där med bars. Första sorten jag köpte var rätt konstig – chokladsmak fast med nån slags gelekladdig effekt som gjorde att man inte riktigt blev av med den, det tog liksom evigheter att svälja. Tänkte att sådär vill jag inte ha det i två veckor… Men de sorter jag köpt sen är ju nästan som godis; med seg, god nougat/kola i.

Och här tycker jag det är något som blir fundamentalt fel. Man kan väl inte äta två stora bitar godis varje dag för att gå ner i vikt? Det känns helt enkelt inte rätt. Hur ska man kunna etablera goda matvanor sen, när man vant sig vid att äta chokladbitar istället för mat? Varför är nutrilettbars så himla söta? Vore det inte bättre att gradvis vänja sig av med sött, och istället utveckla sin smak för nyttigare saker än kola och choklad?

Fast funkar det, får jag bara en kickstart på det här med viktminskningen, så är jag väldigt glad. Och det kanske – man kan ju alltid hoppas – får effekten att jag till slut får avsmak för choklad? (Hemska tanke)

Jag kan ju säga att jag redan ser fram emot kvällsmålet mer än vanligt. Färska grönsaker… mmm…

 
1 kommentar

Publicerat av på 17 augusti 2007 i vikt

 

Ett svar till “Ät godis – bli smal?

  1. Anna

    18 augusti 2007 at 22:13

    Tro mig – efter ett tag kommer de inte att smaka som godis längre… Men de går fortfarande ner. ;-)

     

Kommentera

 
