RSS

Nya tag

02 Sep

Det är bara att inse; jag behöver en gnäll- och deppdag ibland. Det är mitt sätt att analysera läget i motgångar, eller inför ett nytt projekt. Jag behöver plocka fram allt som är svårt, tänka igenom allt som kan gå fel och tydligen behöver jag också tänka ett par gånger att det aldrig kommer att funka, att jag inte kommer att klara det.

Sen kan jag bli rationell och saklig och dra upp en handlingsplan. Klart att jag klarar det. Nu vet jag dessutom allt allt allt som kan bli fel, och har därför lagt in beredskap för det i min handlingsplan. Inte illa va?

Bara lite jobbigt den där dan när jag är på tvären med allt och alla, när tårarna ligger på lur i minsta lilla uppförsbacke. Speciellt när man bor ihop med en man som blir rationell direkt, inte går igenom nån fas med gnäll först. Han fattar ju ingenting – och så blir vi nästan ovänner. Och jag blir ännu mer ledsen och ynklig.

Men idag är det rationell dag alltså. Efter ett dygns totalynk och irritation och ledsenhet tänker jag nu att vafan, det här ska vi väl lösa. Så efter frukosten gjorde vi upp en meny för kommande vecka, helt baserad på GI (den enda diet älsklingen kan tänka sig att följa, för övrigt). Inklusive backup-planer för jobbfika och jobbluncher.

Nu ska vi åka och handla. 26 ägg, 5 kg grönsaker, flera kilon protein (kyckling, keso, lax, fläskfilé, skinka, makrill…), nötter, yoghurt. Bland annat.

Till och med lunchlådorna är inplanerade. Man häpnar!

 
5 kommentarer

Publicerat av på 02 september 2007 i vikt

 

5 svar till “Nya tag

  1. Anna

    02 september 2007 at 12:34

    ”Speciellt när man bor ihop med en man som blir rationell direkt, inte går igenom nån fas med gnäll först.”

    Eh… Är inte alla män sådana??? Det har i alla fall jag trott de senaste 19 åren… ;-)

    Vad bra att det känns bättre idag. Och du har rätt — ibland måste man bara får gnälla av sig.

    KRAM!

     
  2. Molly

    02 september 2007 at 21:12

    26 ägg? Jösses! Själv köpte jag ett paket jordgubbar i dag och tröståt… (Har sockerabstinens.)

    *kramar*

     
  3. Mysan

    03 september 2007 at 8:29

    Jösses vad du är bra! Hejja! Håller tummarna för att det ska gå vägen.
    Gällande motivation till träning…har du testat http://www.piggelino.se? Där kan man träna mot ”virtuella” träningskompisar om det är så att kollegorna inte ”får ändan ur”

    Vill du får du gärna ”sparra” mot mig. Behöver ta tag i motionsdelen snarast.

     
  4. Caroline

    05 september 2007 at 8:44

    Och eftersom jag är urdålig på att hålla dieter eller använda GI-mat, så satsar jag på det enda sätt jag klarar av, promenader varje dag!

    Började förra veckan, och har promenerat alla dagar utom söndag!

    Även om jag inte går ner så mycket i vikt, så får jag åtminstone fastare hull på kroppen…*ler*

    Kram Caroline

     
  5. Monni

    12 september 2007 at 8:35

    Motion, motion, motion…det finns nog inget effektivare än att röra på sig, för att bli av med överflödet. Att lägga om kosten är bra, för att på lång sikt förhindra att bli större. Men det är du ju redan expert på! Gör som Caroline…gå, gå, gå. Plus F&S!!! Heja heja än en gång.
    Kan inte säga mer, eftersom jag tillhör de där irriterande typerna som är smal i grunden och har ett jobb som gör att jag nästan aldrig är stilla – det hjälper mig att hålla vikten nere är jag säker på. Har dessutom nästan aldrig tid att fika…

     

Kommentera

 
