RSS

Och jag som är bra på matte

18 Sep
Dottern ringde och ville ha hjälp med hur man löser ett mattetal hon har i läxa.
 
I en familj finns 4 syskon. Alla är under 15 år. Om man multiplicerar syskonens åldrar blir det 770. Hur gamla är syskonen? Finns det flera lösningar?
 
Eh men vänta lite nu. Det där är ju typ x gånger y gånger z gånger å är lika med 770. Hur löser man en sån ekvation? När man går i sexan! Det enda jag kunde komma på var att man fick prova sig fram. Vilket innebär att man måste prova från 1 till 14 på alla fyra variablerna. Det blir över 38 000 kombination om jag kommer ihåg hur man räknar ut sånt rätt! Om varje kombination tar 1 sekund att räkna ut blir man alltså klar efter drygt 10 timmar.
 
Och det där var inte ens veckans kluring.
 
Var matten verkligen så här avancerad när jag gick i sexan? Eller är det bara jag som missat ett enkelt sätt att lösa problemet?
 
2 kommentarer

Publicerat av på 18 september 2007 i i största allmänhet

 

2 svar till “Och jag som är bra på matte

  1. Anna

    19 september 2007 at 16:11

    Usch, sätt inte igång min hjärna på det här viset. Den har ju precis kommit hem från jobbet.

    …och dessutom känner den sig bara dum när den inte kan lösa talet…

    ;-)

     
  2. jojo

    26 september 2007 at 9:45

    Annika slog det dig att du har hjälpt mej med exakt samma tal?? Eller så var det mamma…. Fixade hon det förresten??
    /johanna

     

Kommentera

 
