RSS

Mer man borde göra

01 Nov

Förutom att fixa en massa jobbuppgifter, vilket jag ju faktiskt är ledig från även om hjärnan ibland har svårt att fatta det, så finns det ju annat man borde fördriva sina dagar med. Till exempel:

  • Göra några lektioner bildbehandling eftersom jag ligger rejält efter schemat
  • Höststäda trädgården (ska man väl?)
  • Uppdatera trädgårdsbloggen (inte bara trädgården som förfaller, bloggen är också vanskött)
  • Öva mer på sopranstämman i requiemet vi ska sjunga på lördag med kören (så dags nu…)
  • Läsa några av alla böcker som ligger på sängbordet
  • Stryka kläder och dukar
  • Rensa i röran på skrivbordet och anslutande hyllor
  • Fixa med alla bilder jag tagit på sistone (typ sen 2003)

Och vad får man gjort? Inte mycket. Min lediga vecka är nästan slut och inget av ovanstående har hunnits med. Förvisso har jag hunnit umgås mycket med dottern och det är så klart viktigast av allt. Har även hunnit tvätta och packa upp efter resan. Men när ska man någonsin hinna med allt det där andra?

Skulle behöva vara ledig i flera veckor och följa ett stenhårt schema för att få undan. Så fort jag slappnar av minsta lilla så bara försvinner dagarna. Jag faller alldeles för snabbt in i lättja – vilket kan vara en styrka så klart, när man superstressar till vardags behövs total omkoppling på helgerna. Men det är också en svaghet, för jag får ju inte så mycket gjort hemmavid. Effektiv och strukturerad på jobbet, total slacker hemma. Och det hjälper liksom inte att man har en sambo som är effektiv och strukturerad alltid, och får tusen saker gjorda hela tiden. Blir bara ännu mer påmind om hur lite jag själv hinner med och hur mycket jag borde ha gjort istället för att till exempel sitta här och blogga om hur dagarna försvinner.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 01 november 2007 i att göra, stress

 

3 svar till “Mer man borde göra

  1. Anna

    02 november 2007 at 9:38

    Men du – med tanke på att din sambo får en massa gjort – ta den tid du behöver för att koppla av efter de här stressiga veckorna, och lura sambon till att pricka av de tråkiga posterna på din lista. Som att stryka kläder t.ex… ;-)

     
  2. A N N I K A

    02 november 2007 at 17:46

    Hehe. Smart idé. Stressveckorna är inte över heller – nästa vecka är det nationell kongress i Göteborg… Men sen! Oj vad jag ska slappa! *dream on*

     
  3. Sambo

    13 november 2007 at 11:38

    Ähum… Du Anna, det händer att jag läser här. Hinner med det också eftersom jag är så effektiv *s*

     

Kommentera

 
