RSS

Rapport från Dubai

01 Nov

Jodå, Dubai var bra. Jobbmässigt en succé och även den fritid vi hann med var trevlig.

Varmt som tusan utomhus, svalt på gränsen till kallt inomhus (luftkonditionering). Vilken bisarr stad Dubai är. Väldens flottaste byggarbetsplats? Byggkranar, ödetomter, halvklara hus blandat med fantastiskt moderna skyskrapor, den ena häftigare än den andra. Knappt en emiratier i sikte, allt man såg var gästarbetare från andra delar av Asien och Afrika. Och så som total kontrast – stadsdelen Deira, som inte var ett dugg modern, men pulserande av liv och tusentals affärer av alla slag. En gata med bara kryddgrossister, en med bara bildelar, en med guldaffärer, en med tyger och så vidare.

Faktum är att när vi näst sista kvällen hade varit i Deira kände jag för första gången att jag kanske var lite lockad av att komma tillbaka till Dubai. Allt överdåd tidigare under veckan hade liksom känts ”för mycket”, och inte så charmigt. Dessutom inte alls i min prisklass, så en ev semestertripp i de delarna vore ju inte möjligt ändå. Men nu har jag sett andra delar och plötsligt fick stan liv för mig.

Bäst: Kryddsouken, där jag shoppade loss och fick mina kollegor att shoppa loss – vilket gav både dem och mig allt bättre rabatter, plus att försäljaren gav mig presenter när vi skulle gå :o)

Överdådigast: lunch på 27:e våningen på Burj al Arab, där livréklädda kypare med vita handskar drog ut stolen, vek servetten och passade upp oss hela tiden. Maten var också god, men att se lyxhotellet var ju själva upplevelsen.

Sämst: Hemresan, när planet från Dubai blev 3 timmar försenat, så att vi missade anslutningen i Amsterdam och fick vänta 5½ timme på nästa plan där. Steg upp 5 på morgonen (Dubaitid), skulle landat 16.35 (Stockholmtid) – istället landade vi 22.40. Innan jag kom i säng hade jag varit vaken nästan 23 timmar…

Lästips: Lonely Planets bok om Dubai, som till skillnad från andra LP-böcker inte är i tegelstensformat, innehåller ”allt” man behöver veta. Köpte mitt ex på Arlanda och läste i den varje dag – hade t.ex aldrig vetat att man ska ta abra (båt) till Deira för bästa upplevelsen, eller vilka gator man ska gå för att se stadsdelen ”bäst”.

Och nu är jag hemma. Har höstlov, dottern är här. Fast egentligen skulle jag behöva jobba. Jobbade delar av igår och det är så himla mycket att göra inför nästa veckas nationella kongress. Hur sjutton ska jag hinna??? Ohm. Måste sluta tänka på det och bara vara ledig.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 01 november 2007 i jobbet, resa

 

2 svar till “Rapport från Dubai

  1. Anna

    01 november 2007 at 18:57

    :-D

    Åååååhhhh! Nu vill jag ju åka tillbaka dit! Tack för rapporten, jag har undrat och undrat. ;-)

     
  2. Eva

    01 november 2007 at 19:35

    Men så kul att få komma till Dubai, speciellt om man slipper betala själv. ;-) Inte blir jag ett dugg avundsjuk…

     

Kommentera

 
