RSS

Det är nåt fel på mig

17 Nov

Varför är jag så hopplös på att hålla ordning? Jag är uppväxt i ett oklanderligt välstädat och välorganiserat hem. Varför kunde inte det smitta av sig på mig? Vad är det för gen som saknas???

För det är ju en sak att städa i meningen att torka av kladdiga skåpsluckor, skura golvet, tvätta toaletten och annat trist men nödvändigt. En helt annan sak att det är saker överallt som behöver plockas – eller fel, det är inte saker överallt, det är mina saker på ostrategiska ställen: på och kring mitt skrivbord, ovanpå min byrå i sovrummet och i ”mitt” badrum. För älsklingens grejer försvinner as by magic. Och jag vet att han plockar undan regelbundet, men var gör han av allt? Det kvittar om jag plockar undan dagligen – jag vet ändå inte var jag ska ha mina saker, utan flyttar dem bara från en hög till en annan känns det som.

Det är så tröstlöst att ständigt vara orsak till att det ser rörigt ut här hemma. Men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Det hjälper inte alls att köpa en massa fina förvaringslösningar på Granit – det får ändå inte plats. Har gått så långt att jag sagt upp mina tidningsprenumerationer för att jag blir skäms för tidningarna som samlas i högar. Men släng dem när du läst, säger älsklingen. Jo, men jag hinner ju aldrig läsa klart dem och vissa vill man spara, eller kanske klippa ut något och spara. Så jag spar tills jag hinner sortera – vilket jag så klart aldrig hinner.

Jag har inga jättemängder med kläder, ändå finns det inte riktigt plats i min byrå. Häromveckan sorterade jag ut och slängde (skänkte bort) allt jag inte använt på ett år. Nu får mina kläder iallafall hjälpligt plats, men det är ändå väldigt trångt. Fast jag måste säga att jag har en garderob medan älsklingen brer ut sig i tre garderober, så det är ju inte jättekonstigt att hans kläder får bättre plats. På samma sätt har han ett arbetsrum (som också är min dotters rum när hon är här, eller gästrum när det behövs, men likväl ett arbetsrum med hyllor och stort skrivbord) medan jag har ett skrivbord med hyllor i vardagsrummet – där alla ser hur stökigt det är. Så pressen på mig är större, vilket egentligen är rätt orättvist – jag menar, det är ju han som är så organiserad. Mest av allt skulle jag vilja ha ett eget litet rum, med jättemånga hyllor som jag kan sortera in mina saker i. För jag vet att jag kan – på jobbet är jag väldigt organiserad. Det handlar väldigt mycket om utrymme. Och att kunna stänga dörren om röran, som vi gör när kidsens rum ser för röriga ut…

Fast just nu känns det mest som om jag har stor lust att bara slänga ALLT. Det tar så vansinnigt mycket energi dels att se röran, dels att ständigt skämmas för att jag stökar till i ett annars väldigt fint hem. Är det kanske där lösningen ligger; att inte spara en massa ”just in case” eller av nostalgiska skäl. Bara slänga och om det sen, mot all förmodan, skulle behövts så får man köpa nytt. (Jag som hade hoppats att mitt sparande kunde bli lite modernt nu i miljömedvetandets tecken… eh…)

Åh vad jag önskar att jag kunde hålla ordning utan att det ska bli så traumatiskt och deprimerande hela tiden!

 
4 kommentarer

Publicerat av på 17 november 2007 i frustration, hemmet

 

4 svar till “Det är nåt fel på mig

  1. Monni

    17 november 2007 at 18:56

    Det märks att vi är systrar…M har slutat bli tokig på mig, men jag är ju oxå en hejare på att göra högar av allt. När det regnade så mycket under semestern i somras fick jag faktiskt sorterat bort hur mycket som helst. Jag ska liksom ha ordning på allt mitt PLUS våra tre tjejers papper från skola mm…och M bara på sitt. Fuskigt! Jag röstar för att ni byter plats, så kan B känna lite att hennes rum är hennes + ditt när hon är där…eller så invänta tillbygget. Kram i röran!

     
  2. Anna

    18 november 2007 at 16:05

    Pssst… Gör som jag, när det kommer gäster. Ös ner alla högar i en papperskasse och göm sen kassen i en garderob, eller nåt.

    ;-)

     
  3. A N N I K A

    18 november 2007 at 20:30

    Anna – det gör jag redan. Men när det inte är gäster här då? Argh, varför är det så svårt!?!

    Monni – hm, var det inte du som hade sån himla ordning på din sida av rummet? ;o) Jag tycker M ska hålla reda på era tjejers papper eftersom han ju är bättre på sånt. Hehe. Vi får se om vi löser det med omflyttning av arbetsplatser – fast stökigt blir det ju likafullt.

     
  4. Tania

    18 november 2007 at 22:17

    Du låter som min man :) .Jag slänger, är totalt osentimental. Och glöm att man klipper saker ur tidningar. Min man säger samma sak nämligen. Röj och släng !

     

Kommentera

 
