RSS

Nämen alltså jag är inte fåfäng

27 Nov

Blev så illa tvungen att köpa nya jeans i söndags, när mina gamla älskade Lee var så tunnslitna att de sprack. Buhu. Kan ju inte gå till jobbet med trasiga jeans. Nån måtta på medelålderskrisen får det vara.

Så jag begav mig till JC. Där får man alltid bra hjälp och de lägger upp jeansen – en fullständig nödvändighet eftersom det aldrig finns jeans i rätt längd till mig. Tänkte att jag kunde väl ha typ samma modell eller möjligen försöka hitta någon med lite lite högre midja (bättre täckningsgrad på valkarna då).

Självklart fanns varken min gamla modell eller den nya modellen i min storlek. Men expediten tyckte absolut att jag skulle testa en storlek mindre, speciellt i den där nya modellen hon föreslog. Den är så stretchig så den töjer sig en halv storlek sa hon. Och jag vet ju att stretchjeans töjer sig.

Jovars, det gick ju att knäppa både blixtlås och knapp i gylfen. Men modellen? Vi pratar stuprör. I ett tidigare liv hade jag alltid jeans med smala ben. I det livet vägde jag betydligt mindre, och svor på att aldrig ha såna där fula jeans med utsvängda ben. Numera har jag kommit att älska bootcut och har sagt att jag aldrig ska ha något annat. Och expediten tyckte de satt jättesnyggt på mig. Jo, fast det har hon liksom betalt för att säga.

Men nöden har ingen lag. Jag måste ha jeans och jag måste hitta ett par nuuu. Alternativet var ett par som var för stora. Eller möjligen leta i femton andra affärer, men mitt shoppingtålamod är än så länge begränsat till att prova tio par jeans i en affär. Sen behöver jag antingen väldigt många glada tillrop – vilket sällan inträffar om man shoppar ensam – eller en stooor fika – vilket bara gör att jag behöver större storlekar så det är inte att rekommendera. Alltså slog jag till på ett par stretchiga stuprörsjeans (som inte var så dyra, ska tilläggas). Hade dem på mig hela kvällen, för att töja ut dem. Lite märklig känsla med jeans som smiter åt längst hela benet. Men de satt i alla fall inte så tajt att jag inte kunde andas, och det är ju alltid något.

Dan efter, på jobbet, gick jag hela tiden och tänkte på att jeansen satt så tajt. Framåt lunch började jag få lite lätt ångest – kanske inte borde ha köpt de här jeansen. Ser kanske jättefult ut med tajta jeans på mina kraftiga lår och vader? Syns inte valkarna i midjan också, där ovanför linningen liksom. Tänk om det syns att jeansen verkar korva sig på låren när jag rör mig? Näää, varför köpte jag de här jeansen? Så himla dumt. Nästa gång ska jag inte desperationsköpa utan hellre återkomma när min storlek finns inne. Och aldrig mer stuprör, utan bekväma bootcut. Det passar min figur så mycket bättre.

Vid kaffeautomaten på eftermiddagen utbrast kollegan:
– Vilka snygga jeans du har! Det syns verkligen att du har gått ner en massa i vikt!

Funderar allvarligt på om jag ska köpa ett par såna här höjdarjeans till.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 27 november 2007 i i största allmänhet

 

4 svar till “Nämen alltså jag är inte fåfäng

  1. Anna

    27 november 2007 at 18:24

    Ha ha ha ha ha!!!

    Run, don’t walk! Stick dit innan den tar slut i affären!!!

    Vad roligt! Annars har jag ju själv också svurit på att inte ha stuprör, men när jag köpte ett par ganska smala jeans i våras var det många som trodde att jag gått ner i vikt också. Behöver jag säga att de var det första paret byxor som fick läggas i en annan garderob i somras? ;-)

     
  2. Jojo

    27 november 2007 at 18:41

    Sa ju att de satt jättebra!
    Känns som att JC låter som en bra plats för mig nu när jag har tre jeans som är trasiga. De svarta är lite tråkigt för de är mina favoriter.

     
  3. Monni

    30 november 2007 at 18:44

    Vilken härlig story!!! ”ler” Heja heja!

     
  4. Caroline

    12 december 2007 at 17:45

    Kul att jeansen blev bra till slut!

    Har själv ett par tajta jeans, och jag ser alltid smalare ut i dem… :)

    /Caroline

     

Kommentera

 
