RSS

Hur förkyld kan man bli?

30 Nov

Först var jag jätteförkyld, med feber och lite hosta. Jobbade på hemifrån ett par dar innan jag gav upp och sjukskrev mig.

Sen tillfrisknade jag och kände mig så otroligt pigg.

Sen blev jag förkyld igen; både täppt och rinnsnuva samtidigt och dessutom rann ögonen som kranar hela tiden. Kunde absolut inte vara sjuk, hade en viktig konferens att förbereda så jag kämpade på och ställde in allt annat.

Sen blev jag frisk. Ögonen ok, kunde ha kontaktlinser igen. Kunde andas, behövde inte snyta mig en gång var femte minut längre.

Sen blev jag förkyld igen. Igen! Det har gått mindre än tre veckor sen första omgången. Jag tror jag blir tokig. Genomtäppt, huvudvärk och nu, som en liten nyhet, ont i halsen. Efter en arbetsdag när huvudet kändes fyllt av bomull gav jag upp igen. Och det sitter långt inne att ge upp. Har jobb att göra, gillar mitt jobb, och hatar att vara frånvarande så mycket som jag alltid verkar vara hur jag än gör. Men när man knappt orkar göra frukost, när man blir andfådd av att skriva mail… då är det inte läge att jobba. Väl? Jag menar – det har ju inte varit så smart att jobba igenom andra omgången, eftersom jag blev sjuk igen.

Men jag vill inte ha fler sjukdagar nu!

Jag tar KanJang när jag är sjuk och ginseng hela vinterhalvåret. Jag har varmt på fötterna, använder mössa och underställ när det är kallt. Jag äter grönsaker och frukt och antioxidanter. Jag dricker massor av vatten och just nu massor av te med honung (fast jag egentligen inte gillar sött te). När jag är frisk försöker jag röra på mig; promenera, stå upp istället för att sitta på jobbet, ta trappor istället för hiss, gå på Friskis & Svettis. Jag tar det lugnt när jag är sjuk (dvs har inte varit på Friskis & Svettis på en evighet känns det som), sover ordentligt.

Varför blir jag förkyld gång på gång på gång? Hur bär sig folk åt som är friska alltid alltid? Som inte har en sjukdag på flera år?

 
4 kommentarer

Publicerat av på 30 november 2007 i må dåligt

 

4 svar till “Hur förkyld kan man bli?

  1. Anna

    30 november 2007 at 10:14

    De går till jobbet (för att slippa karensdagar) och smittar ner oss andra så att vi måste stanna hemma — och ta karensdagar…

    >:-(

     
  2. A N N I K A

    30 november 2007 at 11:46

    Jo, så gör ju en del. Men det finns ju faktiskt folk som aldrig verkar vara sjuka, har kollegor som aldrig snorar på jobbet. Hur sjutton bär de sig åt???

     
  3. Monni

    30 november 2007 at 18:47

    De kanske redan har haft alla 130 virussorter som finns??? Krya på dig!!!

     
  4. Caroline

    12 december 2007 at 17:50

    Förkylningar är inte kul!

    Själv tar jag 2 MarLic vitlökskapslar varje dag och har sluppit svåra förkylningar i flera år nu!
    Småförkyld ibland, ja, men har aldrig fått barnens dunderförkylningar, skönt!

    /Caroline
    http://ci-carolinestenborg.se/wp/

     

Kommentera

 
