RSS

Jag tror jag blir tokig

04 Feb

Efter sommaren skrev jag en specifikation över vilken statistik som vi ska kunna ta ut ur vårt kursadministrativa system. Ni vet; antal deltagare, åldersfördelning, geografisk fördelning osv per kurs, arrangör och tidsperiod. Vi hade gjort en lite mer övergripande specifikation tidigare, och konsulterna/utvecklarna hade tittat på statistiken från vårt gamla system, så det skulle liksom inte vara några problem. Statistik är ju inte helt okomplicerat, men ingen ingenjörskonst på ogripbara nivåer. Det här företaget har gjort lösningar för kursadministration som innefattat statistik förut, så de vet ju vad det handlar om.

Fast sen när de skulle börja programmera fattade de ändå inte riktigt hur vi menade. Så jag la en arbetsvecka (minst!) på att ställa upp exakt hur varenda liten rapport skulle se ut, det enda jag utelämnade var vilken färg staplarna i diagrammen skulle ha. Och fick en lätt sarkastisk kommentar om att ojdå det var en ”väldigt genomarbetad specifikation” och inte trodde de att det var så här mycket. Vilket ju är märkligt i sig eftersom det är exakt samma statistikrapporter vi haft i förra systemet, vilket de alltså redan hade sett… men okej då. Vi har rätt omfattande statistik, ja. Men sen kom inga följdfrågor, utan nu fattade de precis. Antog jag.

Alltså, det här skulle varit klart för längesen. Egentligen innan sommaren också, och absolut innan årsskiftet. Men det var det så klart inte (som Piri så klokt beskrivit det) Men så för nån vecka sen meddelade utvecklaren att nu skulle han lägga in rapporterna skarpt i vårt system. Hurra, äntligen! Idag kollade jag, eftersom vi har ett möte om en vecka där vi absolut behöver statistiken. Och gissa vad?

Två av tolv rapporter ligger skarpt. Två. Och de två är dessutom fel fel fel. Hälften av det jag har specificerat finns inte med, resten funkar knappt.

Aaaaarggggghhhhhhh!!!!

 
3 kommentarer

Publicerat av på 04 februari 2008 i frustration, jobbet

 

3 svar till “Jag tror jag blir tokig

  1. Anna

    04 februari 2008 at 14:10

    Jag vet hur det känns — det är ett jäkla elände! Vi har haft en liknande situation på jobbet det senaste året, som lett till att vårt nya system blev 7 månader försenat! Och vem får skuldet för förseningen?? VI, naturligtvis, för våra användare ser ju inte att vår interna IS/IT SUGER. De ser bara att vi är sena. >:-(

    (Det enda som hjälper nu är choklad. Eller semlor, om man vill följa säsongen…)

     
  2. Molly

    04 februari 2008 at 18:45

    Det heter fastlagsbulle, Anna!

     
  3. Anna

    04 februari 2008 at 19:53

    Men Annika bor ju däruppe i lappmarkerna nu, så jag tänkte bara översätta till deras språk. Så att hon inte missuppfattade, liksom…

    ;-)

     

Kommentera

 
