RSS

Over my head

07 Feb

Men hur kan en liten del av en illustration i en annons bara försvinna, när den syns på den tryckfärdiga pdf:en? Hur sjutton ska man veta att den pdf man levererar verkligen funkar, när allt ser helt rätt ut både på skärm och min skrivare – men sen blir det superfel i tryck?

Fattar inte det här. Känner att jag borde fatta.

Ungefär som jag borde fatta varför en eps med genomskinlighet ser helt ok ut i Indesign men sen när man gör en tryckfärdig pdf så får den en vit platta. Vad gör man för att få det att bli rätt?

Fast när jag går och frågar sådana som är betydligt mer insatta i frågan än jag och de inte heller riktigt vet, så känns det inte lika jobbigt. Om de, som jobbar dagligdags med detta och har en grundläggande utbildning i grafisk design och tryckfärdighet, inte kan – hur ska då jag kunna som bara gått några tvådagarskurser och lärt mig själv medan jag jobbat?

Men jag skulle vilja fatta. Det här är kul och intressant. Så jag skulle vilja behärska området bättre. Inte bara gissa mig fram…

Fast en bra sak med att det är så mycket konstigheter och strul är ju att det blir fler blogginlägg. Nånstans måste all frustration ventileras…

 
2 kommentarer

Publicerat av på 07 februari 2008 i frustration, jobbet

 

2 svar till “Over my head

  1. Soda

    07 februari 2008 at 18:41

    Vad skönt att du säger det. Jag sitter just nu med cola, pizza och ett paket cadburys fingers.

    Känns lite mer som att jag faktiskt förtjänar det :)

    Sofia

     
  2. puzzlan

    08 februari 2008 at 9:20

    Ett korr från tryckeriet kanske? Har räddat mig ett par gånger. Varför det händer? Ingen aning. Har fått randiga bilder när jag konverterar från Indesign. Man behöver ibland göra en preflight. Och kolla tryckprofilerna i Indesign. Sen kan man gå igenom pdf-en allt ligger i fyrfärg (fick dock lära mig av ett tryckeri när jag skickat svart text i fyrfärg och en massa pmsfärger i vissa illustrationer). Illustrationen kanske ligger i pms-färger och den trycks i fyrfärg?

    Genomskinlighet arbetar jag inte så mycket med. I och med att jag jobbar med tryckproduktion. Då funkar ju inte genomskinlighet. Då blir det vita plattor. Det bara är så. Kanske det går att spara med ett tillägg ”bevara genomskinlighet, eller ha det som en tif-fil istället”. Klurar vidare och ska göra gruvliga tabeller i Indesign. Har dragit mig en timme nu. Trevlig helg!

     

Kommentera

 
