RSS

Små stunder av vemod

23 Apr

Via jobbets omvärldsbevakning hamnar jag ibland på nättidningssidor med artiklar som gamla klasskompisar från journalistlinjen skrivit. Som idag.

Och varje gång gör det lite ont i mig.

Inte för att jag inte trivs med mitt jobb. Jag har ett kanonjobb, med massor av roliga och intressanta uppgifter. Men det var ju journalist jag skulle bli när jag blev stor. Det var det som var drömmen. Det var det jag var bra på, det som var så fantastiskt att jag fick gåshud ibland när jag skrev en artikel. Att gå utbildningen efter så många års drömmande – och sen bli nåt helt annat. Så var det inte tänkt. Vart siktar jag nu, liksom?

För det som gör mest ont är att jag inte ens vet om jag har nån dröm kvar.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 23 april 2008 i i största allmänhet

 

3 svar till “Små stunder av vemod

  1. Kraka

    24 april 2008 at 10:46

    Det är aldrig försent att göra en nystart med nytt jobb.

     
  2. A N N I K A

    24 april 2008 at 20:26

    Jo. Fast jag gjorde ju en nystart, då för 6 år sen. Pluggade – och sen fick jag inget jobb som journalist. Och nu… ja, arbetsmarknaden är superkärv för journalister – utan arbetslivserfarenhet och en redan gammal (oanvänd) utbildning är det väl i princip omöjligt att få jobb.

    Så jag undrar lite: ska jag plugga igen? Till journalist igen? För det är egentligen fortfarande drömmen. Det jag vill bli. Det jag var bra på! (Jag och hundratals andra…)

    Eller nåt annat? Och vad isåfall är det jag ska plugga till? Nya studielån… Får jag jobb då?

    Så du ser. Jag har ingen riktigt ”det där ska jag bli” att se fram emot. Och det är sorgligt, tycker jag.

     
  3. Anna

    25 april 2008 at 7:03

    Fast… Det har jag faktiskt aldrig haft. Jag har liksom bara tagit jobb som kommit i min väg, och det har blivit bra ändå (även om det driver mig till vansinne ibland älskar jag faktiskt mitt jobb). Fast det är ju inte min dröm. Men jag drömmer om annat istället. :-)

    Kram!

     

Kommentera

 
