RSS

Lavendel

06 Jul

Tänkte göra lavendelskorpor, inspirerad av herr M, och tänkte använda hans recept också. Har ingen aning om hur lavendelskorpor smakar, men jag har massor av lavendel, gillar att baka och gillar såna där cantucciniskorpor. Så varför inte.

Steg 1: gör lavendelsocker. Klipp av lavendelblommor, ungefär 2 dl. Varva med ungefär lika mycket socker i en burk. Låt stå några dagar eller veckor, skaka burken då och då. Mixa socker och blommor, sila bort alltför stora bitar blommor.

Och här har problem uppstått. För lavendelblommorna borde nog torkats först – nu har jag nämligen en burk med extremt fuktigt socker med fastklibbade blommor i. Knappt det går att skaka ens.

Hittade tips om att torka sockret när jag bloggade lite, så det får nog bli så sen innan jag ska baka. Annars blir det nog inte så bra, tror jag. Även om det låter lite knäppt att torka socker i ugnen innan man ska baka…

 
5 kommentarer

Publicerat av på 06 juli 2008 i mat

 

5 svar till “Lavendel

  1. Anna

    06 juli 2008 at 14:46

    Aj då… :-D Men det blir säkert gott i slutändan. Kram!

    PS: Har du smakat yoghurten med vitt te och vit persika? Supermumsig!!! Vit persika är gott till mycket!

     
  2. A N N I K A

    07 juli 2008 at 11:20

    Köpte precis den sorten igår och premiäråt i morse. Jag som aldrig köper fruktyoghurt annars! Den var himlans god.

    Såg att det även fanns en sort med jordgubb och lakrits. Hm. Kan det vara gott?

     
  3. Anna

    07 juli 2008 at 15:18

    Jag föll ju för frestelsen och köpte lakritsvarianten också. Den var sådär. Lite skumt med lakrits i yoghurten… Så den köper jag inte igen. Men vit persika. MUUUUMS!!! :-) (Och jag har fortfarande inte hittat dem i fruktdisken…)

     
  4. A N N I K A

    09 juli 2008 at 9:20

    Ok, då avstår jag lakritsvarianten. Jag är egentligen inte så himla förtjust i fruktyoghurt. Föredrar att skära frukt och hälla naturell yoghurt över. Men vitt persika-varianten är heeelt ok!

    Har inte sett några vita persikor i fruktdisken i år, men jag spanar. Kanske inte säsong än?

     
  5. Monni

    14 juli 2008 at 14:28

    Hur gick det då? Blev det några skorpor?
    Smakade en sockerkaka med lavendel i en gång, och tyvärr måste jag säga att det var verkligen INTE gott. Mysko att äta en doft, liksom. Dessutom kliade det i halsen så jag avbröt och skyllde på allergi. Vilket det nog var också, men jag ville inte såra kollegan som bakat….

     

Kommentera

 
