RSS

Duktighetsgenen gör sig hörd igen

10 Jul

Efter vårens vrålstressande bestämde jag mig för att tagga ner lite på ambitionerna. Lägga min stressenergi på en sak, istället för att stressa upp mig för precis allt. Jobbstressen är inte här för att stanna, men den kommer att hålla i sig till slutet av september. Sen blir det lugnare och då kan man hinna med andra saker också. Har pratat igenom jobbsituationen med chefen och vi är överens om att vi båda gör allt vi kan för att fördela arbetet. Mer kan vi inte göra med det här projektet, utan det ÄR helt enkelt så här stressigt. Mycket av stressen handlar ju om att vi inte är ensamma om projektet, utan har en federation som överordnade ansvariga – och deras information till oss är inte alltid som man skulle önska.

Så efter en hel del diskussioner såväl på jobbet som hemma och med vänner, bestämde jag mig att för alltså för att istället plocka bort andra stressmoment. En massa "jag borde". Träna och gå ner i vikt, till exempel. För jag hinner ju aldrig och så blir det ett väldigt energikrävande dåligt samvete istället. Tanken är så klart inte att vi hädanefter ska ha chipsfrossa hemma varje kväll, utan att vi helt enkelt ska fortsätta som vanligt med våra halvbra menyer – men sluta tjata på oss själva om att vi borde vara mer nyttiga, anstränga oss mer. Och så ska jag sluta tänka, när jag åker hem från jobbet vid halvsjusnåret, att jag borde träna också, för jag vet ju att jag ändå inte hinner just nu. Tillåta mig själv att åka hem och koppla av bara, något kropp och själ har så intensivt behov av att jag under våren varit vinglig av trötthet vissa dagar. Bort med dåliga samvetet, ägna energin åt jobbet under den här perioden.

Och det är väl en bra tanke.

Bara det att just nu, mitt i sommaren när det är rätt lugnt på jobbet, så börjar jag tänka på det där ändå. Att nu skulle jag ju kunna hinna lite. Och knappt har den tanken börjat slå rot förrän de storvulna planerna gör entré. Nu har jag ju så gott om tid att jag skulle kunna planera framåt också. Inte bara göra nyttiga menyer nu, utan fylla frysen med en massa bra mat som man bara kan plocka fram när det blir hektiskt igen. Göra veckomenyer så att vi slipper tänka sen när kongressen drar in i slutfasen; bara att följa uppgjorda instruktioner. Jag skulle kunna motionera varenda dag hela sommaren, det finns det ju tid för! Kanske rent av kan komma igång så pass att jag sen har fått en rutin och fortsätter av bara farten till hösten. Vänta vänta, jag kanske kan börja cykla till jobbet? Knappt två mil, förvisso, men om jag tar det i etapper, lägger till nån kilometer varje dag under sommaren…

Och här ungefär så blir jag intensivt sugen på en dryg liter Ben & Jerry-glass. Eller en gigantisk bit blåbärspaj med vaniljvisp. Eller tre veckors total ledighet med sovmorgon och enda aktiviteten: att ta sig från boendet till en skuggig plats under parasoll på en strand. Läsa böcker, sova, bada, lyssna på havet.

För jag orkar inte. Och då menar jag inte lite på skoj att det känns lite småtrist. Jag orkar inte fysiskt, orkar inte mentalt. Det blir en stor knut i mig när jag tänker på det. All stress från i våras, den sitter kvar fortfarande. Jag är fortfarande stel i nack/ryggmuskler, jag använder fortfarande bettskena när jag sover. Jag sitter här i bedrägligt lugn på kontoret och vet, utan tvivel, att om mindre än en månad är det igång igen. Snälla, låt mig bara få njuta några veckor av att inte ha särskilt många "borden" alls på listan. I oktober ska jag ta tag i resten av livet, jag lovar. Men just nu måste jag få lov att äta en glass utan att genast höja kortisolhalterna i kroppen. Det är sommar, for crying out loud!

 
1 kommentar

Publicerat av på 10 juli 2008 i i största allmänhet

 

Ett svar till “Duktighetsgenen gör sig hörd igen

  1. Molly

    14 juli 2008 at 19:03

    Gud, så DUKTIG du är som klarar av att dissa alla dessa ”borden”. Vill också kunna göra det!!!

    *kramar*

     

Kommentera

 
