RSS

Ischai

11 Jul

Måste bara dela med mig av litet dryckestips. Har nämligen äntligen lyckats få till ett riktigt gott iste, eller snarare ischai. Mycket smak, lagom sött, ingen beska som det blivit när jag försökt med tidigare med vanligt te. Det är inte som det legendomsusade ischai som Starbucks serverar, men väldigt gott ändå tycker jag.

Gör så här:

Lägg 5 teskedar chaite i en stor tekula (jag har köpt mitt chaite på Indiska, men välj ett du själv gillar)
Lägg tekulan i en bringare eller kastrull eller annat värmetåligt
Häll över 8 dl nästan kokande vatten (te görs bäst i typ 92 grader)
Låt dra i cirka 5 minuter (rör inte om, låt det bara ligga och dra i sin egen takt)
Ta ur tekulan
Söta med 4 teskedar råsocker, rör om tills sockret löst sig (gillar du sött te tar du så klart mer socker)
Låt teet svalna och sätt sen in det i kylen tills det är riktigt kallt

Lägg isbitar i glas, fyll upp cirka 2/3 med ischai och resten med kall mjölk. Yum!

Räcker till minst 5 stora kaffeglas.

Ischai (utan mjölk) håller sig flera dagar i kylen, gärna i en flaska eller bringare med lock så att det inte släpper smak till annat i kylen (eller tar åt sig av annat – vitlökschai är inte så himla gott)

Vad gäller sockret ska jag säga att jag vanligen aldrig har socker i te, men det här blev helt enkelt mycket godare med lite socker. Men inte mer än så här, då blir det FÖR sött. Tycker jag.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 11 juli 2008 i i största allmänhet

 

4 svar till “Ischai

  1. E

    12 juli 2008 at 12:28

    Hehe… jag läste lite snabbt där och trodde du drabbats av ischias. Tur det inte var så! :0)

     
  2. Anna

    12 juli 2008 at 14:43

    Mums! Ska genast testa ditt recept på mitt Roiboos chai-te. :-D

     
  3. Anna

    15 juli 2008 at 20:07

    Har testat nu. Suuupergott!!! (Fast jag använde nog snarare tio bitar än fyra. Jag gillar inte sött te i vanliga fall, bara söt chai. ;-D)

     
  4. A N N I K A

    19 juli 2008 at 9:39

    Hahahaha. Nej, tack och lov ingen ischias!!!!

     

Kommentera

 
