RSS

Ju mer vi är tillsammans…

21 Jul

Det här med semester – egen eller andras – innebär inte bara ledighet. Det innebär rätt mycket umgänge också.

Förra helgen var goda vänner hos oss och åt middag – som vanligt alldeles underbart trevligt. Några dar innan var jag och T ute och drack vin efter jobbet.

Sen har mina föräldrar har varit hos oss i nästan en vecka. Visserligen har de klarat sig rätt mycket på egen hand, eftersom vi har jobbat, men vi har ju umgåtts på kvällarna. Och i helgen turistade jag lite med dem: vi var i Mariefred och åkte museijärnväg (bland annat). SMHI hade utlovat skitväder hela helgen, men det var sol i princip hela tiden. Väldigt gemytligt. Var inne på Callanderska gården (tror jag den hette) och kollade örtagården. Doftade ljuvligt. Hm, en örtagård kanske man skulle anlägga i trädgården? Plats finnes.

Och idag har jag ätit lunch med K, vännen som för åtta år sen flyttade till Tyskland med man och barn. Och tänk, trots att vi inte setts på åtta år så såg hon precis likadan ut som då. Give or take några grå hårstrån bland de mörka lockarna. Och vi bara fortsatte prata som om det var häromveckan vi sågs sist. Tusan, varför har vi inte behållt kontakten bättre? Vi hade ju hur trevligt som helst ihop! Man och barn anslöt efter en stund – mannen kände jag så klart igen, inte heller han var så förändrad, men det är ju rejäl skillnad på barn efter åtta år! Yngsta hade jag inte ens träffat förut.

Om några veckor ska jag ner till Skåne, och hoppas hinna träffa massor av vänner jag saknar.

Å ena sidan är det supertrevligt att träffas så mycket, å andra sidan undrar jag varför man träffas så mycket mer sällan på vinterhalvåret. Är det bara för att man inte är ledig? Är det så att sommaren gör att umgänget känns mer kravlöst (kom och sitt på vår uteplats, vi grillar nåt – lätt som en plätt) och varför ska det isåfall vara så mycket mer komplicerat att bjuda hem på vintern (kom och sitt i vår soffa, vi slänger ihop nåt snabbt i ugnen – lätt som en plätt)? Eller är det så att på vintern har man inte lika mycket ork, så då sitter man hellre tvåsam i soffan framför en bra film?

Å tredje sidan – efter att ha haft huset fullt en vecka uppskattar man även att inte ha det. På ett bra sätt – ungefär som att det är skönt när alla gått hem efter en riktigt lyckad fest.

 
1 kommentar

Publicerat av på 21 juli 2008 i i största allmänhet

 

Ett svar till “Ju mer vi är tillsammans…

  1. Monni

    23 juli 2008 at 12:45

    Säkert är det så att det är enklare att på sommaren, därför att man inte behöver städa så mycket – man sitter ju ute.
    Å andra sidan är det bra att få gäster då och då på vintern – ett bra argument för att faktiskt städa (vilket som ni märker jag inte är jätteglad för, det finns ju så mycket roligare saker att göra…)!!!

     

Kommentera

 
