RSS

För ordningens skull

21 Aug

Ibland låter det som om det bara är skit på jobbet, med all stress och folk som inte fattar och ja, ni vet, ni få tappra som orkar läsa min sällan uppdaterade blogg.

Men det är inte alltid skit. Rätt sällan är det skit. Faktiskt.

Jag använder ju bloggen som nån slags säkerhetsventil. Skriker här istället för att inte topplocket ska ryka (eller vad nu topplock gör?). Och sen verkar det generellt som det är mycket enklare att skriva om elände än lycka. Lycka blir liksom så lätt kletigt och skrytsamt, medan elände ju aldrig är nåt som andra blir avis på. Och så behöver man ju de glada tillropen när man är ynklig, vilket inte alls känns lika viktigt när solen skiner och livet leker.

Men för ordningens skull, och för att mor inte ska oroa ihjäl sig, vill jag berätta att igår och idag har det varit riktigt bra på jobbet. Det innebär inte att jag suttit och rullat tummarna eller så. Det har varit precis lika mycket att göra som vanligt.

Faktum är att det är egentligen inte det myckna görandet som är största stressmomentet (om jag nu får återgå till det en stund), utan de oklara beskeden som gör det totalt omöjligt att ens övergripande planera arbetet. Osäkerheten, känslan av att ha noll koll på sånt jag ansvarar för – DET stressar mig. Att ha fullt upp med hyfsad koll – nemas problemas. Och jag vill i samma andetag tillägga att jag inte behöver ha full koll – efter alla år som föreningsledare och lägerräv och småbarnsförälder och långtidssjuk så vet jag att det aldrig blir som man hade tänkt sig i alla fall, så jag tror mig ha en ganska god marginal för snabba kast. Men det får ju vara nån måtta, liksom.

Så vad har jag gjort då och varför har det varit så bra?

* Har haft möten med chefen och kollegorna och en hel del arbetsuppgifter (ansvar) har fördelats tydligt och klart på andra
* Har blivit klar med massor av smågrejer, sånt som ständigt påbörjas men aldrig hinns med att avsluta – nu är de avprickade och avklarade
* De som fick ta över ovanstående uppgifter har genast skridit till verket
* Har fått godkännande att stänga av telefonen när jag känner att jag inte hinner med

Tja, det är inte så svårt att analysera framgångsfaktorerna va? Avlastning, arbetsro och avslut. Då kan man jobba över en timme eller två och det känns som det var till nytta, istället för en ytterligare stressfaktor.

Har dessutom sovit otroligt gott de senaste nätterna. Ytterligare en framgångsfaktor så klart. Osäkert om jag sovit bra för att jag varit mindre stressad, eller om jag blivit mindre stressad för att jag sovit bättre. Men man behöver ju inte överdriva analyserandet.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 21 augusti 2008 i i största allmänhet

 

3 svar till “För ordningens skull

  1. Molly

    21 augusti 2008 at 18:23

    Jag fattar PRECIS vad du menar med stressmoment á lá inte kunna planera. Men så är det inte på det här stället och det är så JÄKLA skönt!

    *massor av kramar*

     
  2. Helena L

    25 augusti 2008 at 11:46

    Nu är jag inte kommentarernas mästare och lämnar därför sällan några, men kan omedelbart konstatera att:

    1. inga uteblivna uppdateringar kan hindra mig från att fluffa in och läsa här varje dag
    2. bättre att ha få uppdateringar än blajblaj för sakens skull
    3. det inte är en slump att musik man berörs starkast av, liksom film och böcker, är sorgsna (eller i alla fall vemodiga). Jämför Nina Simone med Lotta Engberg liksom.
    4. tänkande människor har en benägenhet att ibland drabbas av melankoli. Hur skulle man kunna låta bli?
    5. alla som någon gång hört ditt skratt vet att det finns en annan sida av myntet…

    Kram och sånt. /H.

     
  3. A N N I K A

    31 augusti 2008 at 16:26

    Helena – om du bara visste hur glad den kommentaren gjorde mig. Tack!

     

Kommentera

 
