RSS

And the winner is…

05 Jan

Idag såg jag säsongens första fastlagsbulle (försmädligt utklädd till semla, men mig lurar ingen) – och detta på A6 i Jönköping, efter en hastig (och inte särskilt god) lunch-på-väg-söderut.

Nu har jag visserligen inte spanat väldigt aktivt, men jag är ändå lite imponerad av att det verkade dröja till efter både jul och nyår innan bageri- och cafénäringen kände att det var dags.

Lokala bageriet hemma däremot skyltar fortfarande med ”saffranspremiär” vilket ju inte heller känns i tiden korrekt.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 05 januari 2009 i i största allmänhet

 

6 svar till “And the winner is…

  1. Anna

    05 januari 2009 at 18:08

    Men halleå. Jag har ju foto på en riktigt semla (ingen saffran eller sånt trams) från NOVEMBER, som jag hade tänkt visa dig. Jag tror ICA Maxi på Toftanäs is the winner… ;-)

     
  2. Lilla Lobelia

    05 januari 2009 at 20:52

    ICA Kvantum i Lerum: November här oxå. Plus att de på sommaren har semlor med röd jordgubbsgrädde som de kallar ‘sommarsemlor’. Brrrr… kalla kårar utmed ryggraden. Fullt i klass med sär skrivningar.

     
  3. Kraka

    06 januari 2009 at 21:21

    Semlor är gott! Måste snarast ge mig ut på jakt efter en.
    Har du förresten sett att Zifa finns på Spotify?

     
  4. A N N I K A

    08 januari 2009 at 10:00

    Jordgubbssemlor? *ryyyyys* Saffran skulle jag ev kunna tänka mig, men jordgubb – nä, där går gränsen!

    Mysko att jag missat semlorna, för jag antar att Maxi i Nacka haft dem också. Selektivt seende kanske?

     
  5. elvatolv

    12 januari 2009 at 14:13

    tala inte om det för nån traditionsfundamentalist, men jag köpte ett tvåpack på slussen i fredags. de var dock (som väntat) ingen höjdare… men de livade ändå upp!

     
  6. A N N I K A

    12 januari 2009 at 16:51

    elvatolv: lovar att inte skvallra ;o) Själv ser jag fram emot Kringelgårdens dyra men ååååh så goda semlor (som de ju heter där), när de dyker upp mer traditionsenligt i februari nångång. Ska man bara äta en fastlagsbulle/semla så är deras en värdig kandidat.

     

Kommentera

 
