RSS

Söndagsmysterium

25 Jan

I går hade jag tjejmiddag med underbart trevliga gäster. Maten blev också god – men uj vad mycket som blev över! Tror kollegorna får offra sig på resterna av pekannötspajen imorgon, medan resten av fisksoppan hamnade i frysen.

I dag skulle jag lägga tillbaka finbesticken och blev galen på oredan i våra besticklådor. Vi har en hel del finbestick, både rostfria och i nysilver, och flera olika serier. Det finns tygfodral till några av dem, men inte ens de användes utan allt har stuvats ner hulleromklydder i två lådor. Varje gång man letat efter matchande bestick har man stukit sig på gafflar och skrapat sig på knivar.

Så nu har jag sorterat. Allt rostfritt ligger i tygfodral, medan nysilvret är sorterat ner i plastpåsar. Och plötsligt gick allt in i en låda.

Hittade massor av uddagrejor. Mest enstaka skedar, knivar och gafflar i varierande storlekar, men också sockertänger, druvsaxar och serveringsbestick. Bland annat en ”slev” typ stor rund, djup sked – med hål i. Vad använder man en sådan till, tro? Några små knivar som kanske kan vara till skaldjur. Och så en enda liten ”kniv” som vi inte alls kan lista ut vad det är. Den är knappt 11 cm lång och ser ut lite som en fiskkniv – men är för liten för det. Känns för liten för att vara smörkniv också. Nån som vet vad det är?

Nagellacket ser för övrigt inte lika skumt ut i verkligheten.

 
10 kommentarer

Publicerat av på 25 januari 2009 i i största allmänhet

 

10 svar till “Söndagsmysterium

  1. Salvia

    25 januari 2009 at 15:20

    Vad härligt att det blev bra! Saknade er!

    Och nej, jag vet inte vad det är för slags bestick.

    Kram

     
  2. A N N I K A

    25 januari 2009 at 16:29

    Vi saknade dig också!

     
  3. Mysan

    26 januari 2009 at 15:21

    Hej! Det kan inte vara en fiskkniv?
    Ska i så fall användas för att ta bort ryggben, skinn etc vid bordet.

     
  4. Helena L

    26 januari 2009 at 15:54

    Jo, det är en fiskkniv.
    Men mest av allt vill jag veta vad ni ÅT!

     
  5. A N N I K A

    26 januari 2009 at 17:58

    Men den är ju pytteliten! Verkar väldigt meckigt att hålla på att ta bort ben med en så liten kniv. Fiskknivar brukar väl åtminstone vara i storlek som smörgåsbestick??? Och som sagt – det finns bara EN endaste en i hela bestickuppsättningen.

     
  6. Monni

    26 januari 2009 at 19:02

    Ser ju ut som en minitårtspade i mina ögon. Förr hade de ju alla tänkbara märkliga besick – tex den lilla spaden som vi tog godis med hos Onna&Ping…eller var det hos farmor?

     
  7. A N N I K A

    27 januari 2009 at 19:00

    Åh, en minitårtspade! Hur liten tårta måste man baka då, tro? Nu blir jag sugen på att prova.

    Det fanns en sked att ta linser med hos mormor, den tror jag bestämt att jag har här hemma. Men sen har det nog funnits andra spadar också. Hos Onna&Ping fick man ta med godis hem i en servett! :o)

     
  8. Beccy

    28 januari 2009 at 18:30

    Ohh… Om du ska göra en mini tårta, kan vi göra det på sportlovet!? Me want to see!! =D

     
  9. Gigne

    31 januari 2009 at 1:15

    Sleven/skeden med hål i är troligen en sockerströare. Att använda när man t ex serverar strösocker ur skål till bär.

     
  10. Lisa

    31 januari 2009 at 19:05

    Om den där sleven är av större fabrikat kan den användas att skumma av med när man kokar saft/sylt. Eller för att fiska upp brödet med om man nyttjar dopp i grytan vid jul. Jag har någon slags plastvariant i mina lådor som jag använder till detta.

     

Kommentera

 
