RSS

Kan det inte bara funka?

03 Feb

I går morse hade min klocka* stannat. Efter en något förvirrad dag igår, när klockan var tio i tolv hela tiden, tog jag av mig klockan idag. Och nu känns det som jag glömt något hela tiden. Måste verkligen uppsöka en stjärnurmakare som kan byta batteri och trycktesta – helst samma dag, så jag inte behöver vänta tre dagar på att få klockan. Älsklingen kom med den käcka idén att jag skulle ha en reservklocka. Men han kunde inte riktigt förklara hur batteriet i den skulle funka just precis när batteriet i den vanliga klockan tar slut. Visste väl att jag skulle ha sparat klockan jag hade på lågstadiet, en sån man kan dra upp manuellt med den lilla knappen (som heter krona, lärde jag mig i På spåret). Om jag minns rätt var den röd och så hade den en flätad rem av nån slags vaxat garn (?) i samma färg. Den kan ha varit blå, vid närmare eftertanke – klockan och remmen alltså – minnet sviktar en aning på den punkten. Men det hade varit rätt kul att komma till jobbet med en sån klocka (om remmen nu fortarande hade gått om handleden).

Igår gick också mixern sönder. Plötsligt bara mixade den inte. Men lät lika mycket som vanligt. Visar sig att en passbit på undersidan av själva mixerknivdelen slagits i bitar, vilket innebär att motorn inte längre kan driva runt mixerknivarna utan bara står och går till ingen som helst nytta. Så nu måste jag gräva fram kvittot och lämna in eländet till Ica Maxi för garantiåtgärd. Och klara mig utan smoothie några dagar (eller månader – det vet man ju hur det kan gå med garantiärenden). Buhu.

Eftersom alla goda ting äro tre väntar jag nu på tredje teknikstrulet. Undrar så vad det kan bli.

* Med klocka menar jag här armbandsur, som man sa förr. Idag säger väl de flesta klocka – eller är det också nåt ståkkålmskt som jag lagt mig till med?

 
7 kommentarer

Publicerat av på 03 februari 2009 i i största allmänhet

 

7 svar till “Kan det inte bara funka?

  1. Tinselflickan

    03 februari 2009 at 12:49

    Jag tror att din mobil slutat funka…

    Jag har i a f skickat ett sms till dig för att föreslå fika och/el vin/middag i kväll men inte fått svar… :)

     
  2. Tinselflickan

    03 februari 2009 at 12:52

    Oops – och nu fick jag ett svar… Solly! :)

     
  3. Anna

    03 februari 2009 at 13:16

    Klocka heter det här också. Tror jag. Jag kan ju vara influerad av mitt internationella jobb-umgänge. Och jag har ju faktiskt bott i Lund i 7 år av mitt liv, och det vet man ju hur Lundabor är…

    ;-)

     
  4. A N N I K A

    03 februari 2009 at 13:37

    Tinsel – ibland lyckas man tajma rätt bra! ;o)

    Anna- ja, Lundabor är ena knepiga typer.

     
  5. Monni

    03 februari 2009 at 18:02

    Har folk fortf klocka??? Mobilen är ju med en överallt, liksom…
    Tror faktiskt jag har sparat min första klocka, samt Swatchen jag fick när jag tog studenten(..och så fort jag hör Swatch blir jag full i skratt – alla ni som hört Jeff D förstår direkt, hihi.)

     
  6. Sjuker (den okände 8:e dvärgen i snövit...)

    04 februari 2009 at 13:30

    Jag lovar att datorn hälsar hej då. Eller att mobilem säger BUZZ och blir svart. Men det där med klockan känner jag extremt medlidande för. Fråga: Hur ofta tittar du på armen bara för att inse att klockan inte är där/ klockan bara går rätt två ggr om dagen?
    Kram :D

     
  7. A N N I K A

    04 februari 2009 at 14:17

    Monni – min Swatch *fniss* blev stulen vid inbrottet häromåret. Och som sagt, första klockan hittar jag inte så den verkar ha blivit borttappad tidigare. Mobilklockan går inte rätt, den fortar sig – hur nu det är möjligt med digital teknik!?

    Men jag har nu bytt batteri på min vanliga klocka och ordningen är återställd.

    Sjuker – inte så ofta som man skulle kunna tro

     

Kommentera

 
