RSS

Uppgivet

23 Feb

Jaha, så gick jag till läkaren då. Ringde först sjukvårdsupplysningen och frågade vart man skulle vända sig med huvudvärk. De rekommenderade absolut husläkaren, inte alls akutmottagningen. Så jag ringde dit och jodå, fick en tid direkt.

Läkaren tittade i ögonen (bra antar jag), kollade balans (bra) och koordination (bra), frågade om en massa symptom, undrade om jag drack för mycket alkhol (nej) eller kanske för lite vatten (nej), tog snabbsänka (12), frågade om jag är spänd i musklerna. Och så fort svaret var ja på den frågan så var väl diagnosen ställd. Så kändes det i alla fall. Eftersom jag inte var förkyld när jag började få huvudvärk så är det inte bihåleinflammation, och ja, vad kan det då vara? Spänningshuvudvärk så klart. Varsågod, remiss till sjukgymnast och välkommen tillbaka om det blir värre eller inte går över på ytterligare några veckor. Precis som jag trodde.

Känner mig så jäkla ledsen – för att jag har huvudvärk hela tiden, vilket gör mig trött och irriterad och okoncentrerad, och för att läkaren inte kunde göra något. Och på nåt sätt känns det liksom ännu mer uppgivet och ledsamt när man väl varit hos läkaren och fått sina farhågor bekräftade. Innan dess kunde jag ju iallafall tänka att det kanske fanns nåt att göra.

Jag vet. Sjukgymnastremissen finns ju att göra något av. Men jag har ju varit hos sjukgymnast förut. Fått mikrogympaövningar, övningar att göra hemma morgon och kväll, order att styrketräna och bygga upp muskler i mage/rygg. Jag gör ju allt det. Jag har höj/sänkbart skrivbord både hemma och på jobbet. Jag har bra säng, bra kudde. Jag har värmekudde som jag använder när det känns extra stelt i axlarna. Jag har köpt en spikmatta som jag ligger på då och då för att öka cirkulationen i musklerna. Jag har bettskena för att inte bita sönder mina tänder på nätterna. Jag har ryggsäck istället för axelremsväska. Jag har stadig (dyr) behå. Och ändå har jag alltså spänningshuvudvärk? Vad kan en sjukgymnast rimligen tillföra, förutom ännu mer känsla av att jag är en hopplös människa som borde skärpa mig och göra mer mer mer.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 23 februari 2009 i huvudvärk, må dåligt

 

6 svar till “Uppgivet

  1. Sanna

    23 februari 2009 at 12:05

    Jag förstår faktiskt hur uppgiven du känner dig. Skit att han inte kunde hitta något ”bättre” (missförstå mig rätt!).

    De senaste inläggen känns lite ledsamma, så jag försöker hitta lite må-bra-pulver (glittrigt kanske?) i något hörn här att skicka i din riktning och hoppas att veckan blir bättre.

    Stor varm kram!

     
    • Annika

      23 februari 2009 at 13:09

      Tack, Sanna! Tror faktiskt jag behöver just lite glitter. :)

       
  2. Karin L

    23 februari 2009 at 14:20

    Hej på dig! Eftersom jag har många många års erfarenhet av huvudvärk (migrän) så undrar jag om du provat de nya receptfria migrän-tabletterna / nässpray, som finns på Apoteket nu??? Prova Eeze eller ännu hellre Zomig Nasal, räcker inte en tablett/spray, tag en till efter ca 30 minuter. Går det inte över med det, så är det inte migrän!!! Fast det kanske du redan vet att det inte är??? Är det migrän kan du alltid be att få recept på dessa mediciner istället, för dom är svindyra. Kram

     
  3. Annika

    23 februari 2009 at 16:31

    Tyvärr (?) är det inte migrän. Har det ibland, ytterst sällan, och det är något heeeelt annat. Men tack för tipset! :o)

     
  4. Anna

    23 februari 2009 at 20:21

    Nästa anhalt: kiropraktor eller massör? Kanske kan vara något sådant? Har en kompis som (typ – omedicinsk diagnos) hade en nerv i kläm i nacken, som blev mycket bättre när hon varit hos kiropraktor (tror jag det var).

    Akupunktur?

    ;-)

     
  5. Tinselflickan

    24 februari 2009 at 9:53

    Hejdu! Har glömt bort att spara ditt lösenord på jobbdatorn (och fy mig för att jag slurfar på arbetstid) men ville bara upplysa dig om att du fått pris!! Puss!

    http://arkiv.wordpress.com/2009/02/24/stick-och-brinn-oscar/

     

Kommentera

 
