RSS

Te

31 Mar

Lotten gillar inte att dricka te ur fingerborgar. Vem gör det? Te ska drickas ur stora muggar eller andra rymliga dryckeskärl. Idag dricker jag te ur ett högt glas, eftersom jag inte orkade gå en trappa ner här på kontoret för att hämta en mugg. Glaset stod redan på mitt skrivbord. Att tevatten måste hämtas ungefär halvvägs mellan här och skåpet med temuggar… jajajaja. Nu blev det ett glas!

Men däremot är jag lite missnöjd över att nån på inköpsavdelningen (som om vi har en sån) har köpt Yellow Label Tea istället för Earl Grey. Senaste veckorna har vi dessutom haft Earl Grey från Kung Markatta = rättvisemärkt och ekologiskt och inte bara gott, utan gott för samvetet. Och nu istället ett hundrapack tradigt tesmakste.

Å andra sidan är det godare än kaffet i vår kaffemaskin. Så jag ska väl inte klaga alltför mycket. Men det är godare med gott te. I stora muggar (glas). Och jag är väldigt svag för earl grey. Eller möjligen riktigt gott chai. I chai har jag yttepyttelite socker, i övrigt te aldrig något socker alls. Däremot gärna en skvätt mjölk.

Vilken tesort dricker ni helst och ur vad?

Uppdatering: Gillar förresten inte heller fruktteer, även om jag till nöds kan dricka även sådan (t.ex svinskonte *hihihi*). Men hellre Yellow Label isåfall. Rooibos [som ju egentligen inte är en tesort, men jaja det vet ni så klart] är gott ibland – har kvar rooibos/honeybush-te som jag köpte i Sydafrika. Med lite kondenserad mjölk kan man nästan låtsas att man är på Damernas detektivbyrå. Grönt te funkar också ibland – men det ser verkligen läskigt ut med mjölk, så då hoppar jag mjölken.

Vilket roligt ämne att skriva om – så många kommentarer. Blir glad! :)

 
9 kommentarer

Publicerat av på 31 mars 2009 i i största allmänhet

 

9 svar till “Te

  1. Anna

    31 mars 2009 at 12:15

    Rooibos, Rooibos, Rooibos. Och ibland kamomill…

    Helst Yogis Rooibos African spice, som smakar som Chai. Då har jag råsocker och mjölk i. Allt annat te bara mjölk. Utom kamomillte som jag gärna istället har lite honung i. Men det är mest för den medicinala effekten. ;-)

    Jobbets teer dricker jag aldrig; smakar beläää! (Och då har vi ändå en del att välja mellan, men det enda rooibos vi får är blandat med svart te och nån jädra bergamott som jag inte gillar.)

     
  2. Anna

    31 mars 2009 at 12:17

    Oj, glömde ju säga att mina tekoppar helst ska rymma minst 4 dl vätska, och gärna vara lite annorlunda i utformningen (Höga och smala, eller JÄTTESTORA, eller med ganska rå keramikyta.

    Älskar te…

     
  3. elvatolv

    31 mars 2009 at 16:56

    jag gillar oxå Earl Grey bäst, men grönt te med citron är inte heller dumt, eller nåt afrikanskt rött med citronsmak (ekologiskt) som min syster gett mig.

    en skvätt mjölk, aldrig socker, men i förkylningstider kan det funka med honung.

    helst dricker jag ur min jättestora gröna konstkeramikmugg som vi (U fick en blå) fick i bröllopspresent av våra grannar. eller ett stort glas.

    så där är vi lite lika ;-)

     
  4. Helena

    01 april 2009 at 11:09

    Jag är ingen stor tedrickare, även om konsumtionen uppgraderats smått från enbart-vid-feber till någon-gång-i-månaden. Dock vill jag bestämt bli serverad te ur kanna, helst i porslin (jag har dock hittills inte kunnat försvara ett inköp av just porslinskanna, med tanke på hur sällan jag dricker te). Jag vill ha en stor, bred, kopp (mugg är nummer två), lösviktste av klassisk te-smak (typ Earl Grey) eller liten smaksättning (dock aldrig fruktsmak). Inte socker, men gärna en skvätt mjölk (även om färgen blir rätt dassig…). Jag har inte kommit mig för att gilla grönt te, förresten. Men rött går bra. Föredrar dock svart. Over and out från en som tydligen har rätt bestämda åsikter trots sina ringa kunskaper i ämnet.

     
  5. Sanna

    01 april 2009 at 12:34

    Jag gillar PG, som jag gärna dricker till vardags. Vill jag lyxa till det lite så dricker jag supergott Kuismi-te som jag har fått av Pia eller Harrods Earl Grey.

    Jag dricker nästan alltid med mjölk.

    Ska vi ta en te-date på tehuset nära ditt jobb?

    Kram!

     
    • Annika

      01 april 2009 at 20:49

      Ja, det tycker jag absolut att vi ska! Maila mig, så bestämmer vi datum!

       
  6. Sanna

    01 april 2009 at 12:35

    Förresten, jag och mina syskon fick te med mjölk och socker redan i nappflaska! Det är sant! Min mamma är tokig i jättestarkt te (aldrig Earl Grey) som ger en skrovlig yta på tänderna…

     
  7. Molly

    01 april 2009 at 19:42

    Dilmah tycker jag om, deras pepparmint. Annars är jag ingen stor the-fan. :)

    *kram*

     
  8. Piri

    01 april 2009 at 22:55

    Earl Grey är en favorit, Roobois också och Chai. Grönt te gillar jag inte även om det ska var nyttigt. Stor mugg ska det vara och helst inte för tjock kant på porslinet eller keramiken.

    Är en sann teoman…

     

Kommentera

 
