RSS

Långsamhetens lov

01 Apr

Har varit på kurs i arkivvård idag. Fortsättning imorgon. Intressant, men det går inte undan inte. Arkivarier har hittat det där tempot som även apotekspersonal verkar ha hittat. Ni vet det som driver en till stor irritation som väntande på att få sitt recept expedierat, men som så klart är helt rätt för den som jobbar. Man måste ta en sak i taget. Ingen mening att bränna ut sig. Även om man ibland kanske kan tänka att det åtminstone borde hetta till lite…

En annan sak slog mig: jag kan bli arkivarie när som helst. Förutom att jag gillar arkiv så är jag lika blek som samtliga lärare på kursen. Fast man blir väl blek när man mest jobbar i ett insprängt bergrum, kan jag tänka mig. Jag har ju inte ens det att skylla på.

Annars har jag fått se originalrapporten som var det sista Raoul Wallenberg skrev till utrikesdepartementet innan han försvann spårlöst 1944. Har också sett CJL Almqvists brev till söta morfar, Karl XIIs övningsskrivbok från småskolan (men inte hans häst ;)), två knivskarpa daguerrotyper och mycket annat. Spännande. Men inte syftet med kursen – egentligen ska jag bara lära mig hur vi ska strukturera vårt eget arkiv på jobbet. Men ändå. Historiens vingslag!

 
3 kommentarer

Publicerat av på 01 april 2009 i jobbet

 

3 svar till “Långsamhetens lov

  1. Anna

    02 april 2009 at 7:57

    Jag skulle nog behöva vara arkivarie ett tag…

     
  2. Annika

    02 april 2009 at 22:03

    Man kanske kan praoa där?

     
  3. Sanna

    03 april 2009 at 14:18

    Vad coolt! Fast det var långsamt ;)

     

Kommentera

 
