RSS

Something went horribly wrong

04 Apr

Skit också. Har pysslat med den här surdegen sen i måndags morse, fyllt på och skakat om och fyllt på. Allt såg jättefint ut igår. Satte första delen av degen igår kväll, enligt intruktionerna, och den såg fin ut i morse. Bubblig och syrlig. I med resten av mjöl och vatten, knådaknådaknåda, i med saltet, knådaknåda. Lite klibbigt, så jag tog lite mjöl till. Fortfarande lite klibbigt – men degar som jäser ska vara klibbiga från början, annars blir brödet för stabbigt sen. Och sen har hela degen jäst i fyra timmar, enligt instruktion, och jag har pysslat om den flera gånger (vikt in den, enligt instruktion).

Men den är fortfarande hur klibbig som helst. Verkligen superklibbig, som lim, och alldeles för lös. Forma limpor är en total omöjlighet, så jag tog fram formar istället och la bakplåtspapper i dem. Men degen bara fastnar i bakplåtspappret och allt klibbar ihop. Fick slänga ett ihopklibbat bakplåtspapper (med en fjärdedel deg…) och börja om.

Nu står två ”limpor” på sista jäsningen och låt mig säga så här – om det blir bra bröd av detta kommer jag att bli väldigt förvånad. Men det är ju helt omöjligt att veta innan man gräddar, så jag avvaktar med slutliga bedömningen. Tror jag borde haft mer mjöl, men helt säker kan jag inte vara. Kan ju varit något annat också, t.ex att den inte jäser som den borde. Det är svårt att avgöra hur en surdeg ska se ut och kännas när man aldrig provat förr.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 04 april 2009 i baka

 

2 svar till “Something went horribly wrong

  1. Kraka

    05 april 2009 at 14:13

    Ser med spänning fram mot nästa avsnitt i denna följetong… :-)

     
  2. Tania

    17 april 2009 at 18:14

    Jag har försökt så många gånger med surdeg. Det funkar inte. Den hatar mig.

     

Kommentera

 
