RSS

Sommartider hejhej

18 Maj

På mitt jobb har vi sommartid tre månader från och med 15 maj. Det innebär att vi jobbar en timme mindre varje dag. Vilken lyx va? Ja, vi har ju självklart jobbat ihop det under de övriga nio månaderna, så årsarbetstiden blir väl densamma. Men jag uppskattar verkligen den här varianten. Kommer man klockan åtta på morgonen får man gå hem halv fyra. Och jag som brukar droppa in vid nio, går hem halv fem redan.

I teorin åtminstone, för ibland innebär den här sommartidsgrejen bara att jag jobbar ännu fler oersatta timmar utöver den vanliga veckotiden. I fjol var det rent löjligt, så i år har jag bestämt att jag verkligen ska försöka gå hem exakt halv fem om jag inte sitter i ett möte. I fredags (första dan) gick jag fem över halv fem och dag gick jag tio i fem – det var väl ändå rätt bra jobbat?

Egentligen är problemet inte bara att jag har mycket att göra – utan också att jag jobbar så himla bra precis lagom tills det är dags att gå hem. Förmiddagen är oftast seg och ostrukturerad, men framåt halv fyra har jag rejält flyt, då är jag effektiv och fokuserad och jäkligt bra. Så egentligen skulle jag allra helst vilja ha sommartid på morgonen. Börja tio och gå hem halv sex. Men det får man tyvärr inte. Så nu ska jag alltså vara duktig på att gå hem när jag jobbar som bäst. Well, om man tänker efter är det ju inte mitt problem att arbetsgivaren missar delar av min mest produktiva tid. Och det är ju rätt skönt med lite längre kvällar.

Man kan vara produktiv hemma också, tänker jag.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 maj 2009 i i största allmänhet, jobbet

 

Kommentera

 
