RSS

Sådärja

21 Maj
plantering1

Plantering sedd lite grann från ovan

Alla inköpta växter är planterade och grundligt genomvattnade. Har även satt upp råväck-kuddar på strategiska platser och hällt ut snigelfritt, så att växterna förhoppningsvis ska kunna ta sig i lugn och ro. Ska bli väldigt spännande att se om jag har tänkt rätt med marktäckarna på framsidan. Och om busken vi flyttade överlever. Just nu ser den lite hängig och trött ut.

Känner mig faktiskt inte så slut som jag trodde jag skulle. Visst var det jobbigt – vi har tung lerjord med mycket tallrötter att gröva igenom, och en del nivåskillnader som gör att det där med ergonomi oftast låter bättre i teorin än det funkar i praktiken. Man kan väl säga att svetten lackade på oss båda. Men efter en välförtjänt fika återvände livsandarna. Tur är väl det, för nu måste jag packa – imorgon åker jag, syrran och tre av våra barn till Göteborg för tjejhelg. Ska bli så himla mysigt!

Och eftersom älsklingen trodde jag skulle vara borta redan ikväll hade han planerat in utekväll med kompisar, så jag måste dessutom fixa middag till mig själv. Får bli ihopplock av sånt som finns – blandad sallad, avokado, bönsallad, fetaost, en bit grillad kyckling och grillad halloumi. Och ett glas rosé, för det tror jag faktiskt att jag förtjänar. Samt några bitar Organic Meltdown till efterrätt. Sämre kan man ju ha det.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 21 maj 2009 i i största allmänhet, trädgård

 

6 svar till “Sådärja

  1. einebrant

    21 maj 2009 at 20:56

    Tack för ett bra inlägg. Men vad är råäckkuddar?

    mvh David
    –tradgardskaos.wordpress.com–

     
    • Annika

      21 maj 2009 at 21:13

      Tack! :) Råväck är små kuddar med innehåll som luktar något som rådjur inte gillar, utan att lukta illa för oss människor. Sitter på pinnar man enkelt sticker ner i marken, eller finns som hängen man hänger i t.ex buskar. Beställs på nätet: http://www.ra-vack.com. Jag rekommenderar varmt!

       
  2. Anna

    22 maj 2009 at 7:23

    Du vet om att växter traditionellt inte anses vara planterade förrän man tagit dem ur plastkrukorna och faktist grävt ner dem i jorden, va?

    ;-)

    Duktiga ni har varit!!! :) KRAM!

     
    • Annika

      26 maj 2009 at 9:22

      Hehe. Jag vet. Hade bara inte kameran framme när det väl var klart, så du får använda fantasin.

      Kan meddela att växterna överlevt min Göteborgshelg och faktiskt, tro det eller ej, ser ut att frodas. Inga rådjurs- eller snigelspår på dem heller. Knappt man tror det är sant.

       
  3. elvatolv

    24 maj 2009 at 20:45

    FINT!

    kul att börja från början och tänka ut alltihop! fast… dyrt blir det.

    hoppas att ni har det/har haft det bra i Götet!

     
  4. Eva

    26 maj 2009 at 17:02

    Visst är det härligt att få plantera nya växter i en helt ny rabatt! Och sen sätta sig och vänta på att de växer till sig och blir stora och fina. :-)

     

Kommentera

 
