RSS

Minus

02 Sep

Måste bara få utbrista i ett stillsamt hurra. Efter fyra veckor med GI-mat (lite kolhydrater, mycket protein och mellanmycket fett) har jag gått ner 2,2 kg. Det motsvarar 17% av den viktminskning jag skrivit in som målsättning på GI Viktkoll. Förvisso känns 2,2 kilo på fyra veckor inte helt fantastiskt, därav det stillsamma hurrandet, men som matkaos-Anna så klokt sagt: man ska fokusera på det positiva. Så nu gör jag det. Hurra för en bit på vägen, och hurra för att det har funkat att äta lågkolhydratmat nästan helt och hållet i fyra veckor.

Några undantag; konferensresa (äggost), kräftskiva (västerbottenpaj… mmm… plommonpaj…  mmmmm) och några andra bjudmatstillfällen; har tydligen inte spelat alltför stor roll. Eller så har de det – hade kanske gått ner ännu mer utan dessa medvetna snedsteg. Men poängen är ju att jag har gått ner ändå. Och det har inte känts så himla svårt heller.

Sen funderar jag lite på om det här att inte dricka alkohol alls på en månad kanske kan spela viss roll? Jag menar – förvisso är rödvin  helt rätt om man ska tro GI-profeterna, men samtidigt är det kalorier. Och alkohol sätter förbränningen av matkalorierna på sparlåga medan alkoholen förbränns. Så det borde ju spela nån roll. Tycker jag. Annars är det liksom ännu mer orättvist att behöva avstå hela tiden.

Fast på kräftskivan drack jag en alkoholfri öl (Jever Fun) som var helt ok smakmässigt men helt fel ur GI-synpunkt. Kände att visst är vatten gott, men ibland måste man få dricka något annat. Och pepsi max till kräftor… njae.

Och som sagt. Hurra för att jag är på rätt väg, viktmässigt. Till årsskiftet, senast, ska jag vara i superform för bröstreduktion. Och sen, när jag är en smal och urtjusig C-kupa, ska jag köpa en Odd Molly-kofta. Och en klänning från Karen Millen. Kalla mig ytlig, men DET är något jag verkligen ser fram emot.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 02 september 2009 i kläder, mat, vikt

 

4 svar till “Minus

  1. Anna

    02 september 2009 at 18:35

    Whut? Hörde jag min gamla kompis Annika säga att hon ser fram emot att köpa kläder? Undrens tid är inte förbi. ;)

     
    • Annika

      04 september 2009 at 13:08

      Jamen, köpa kläder när de PASSAR är ju mycket roligare. Tror jag. Det var så längesen sist… :(

       
  2. Tinselflickan

    02 september 2009 at 19:05

    Äh, du är inte ytlig. Ett dugg. Du har bara satt bra och nåbara mål för dig själv.
    Kram!

     
  3. Sanna

    03 september 2009 at 13:10

    Hurra! Vad du är jättebra! Misstänker också att alkoholen har en del i viktminskningen…

    Åh vad fina klänningar hos Karen Millen! Vill osså ha!

    KRAM!

     

Kommentera

 
