RSS

Effektiv. Och inte.

27 Sep

Idag har jag och älsklingen städat. Inte sån där vanlig dammsuga-dammtorka-tvätta-städning, utan vi har rensat i röran. Slängt kassvis med gamla papper och tidningar, sorterat bokhyllor, satt upp en extra hylla vid mitt skrivbord så att jag kan ha pennburkar och annat där istället för på den ganska smala bänkskivan.

Blir nästan lite förbluffad av mig själv. Förra helgen rensade jag ju garderober, helt frivilligt. Och nu har vi alltså gemensamt gått igenom det mesta av huset och rensat synlig röra. Vän av oordning undrar så klart vad som hänt. Och jag säger att det är älsklingens goda (får man väl säga) inflytande som helt enkelt gör mig till en mer ordningsam människa. Även om jag ibland suckar och obstruerar när han vill vara effektiv en hel helg.

Den här helgen balanseras till exempel med att jag igår inte fick ett skit gjort. Spenderade en massa timmar med att prova alldeles för många klädesplagg som inte passade alls. Behöver nån slags finkläder till fest nästa helg och till galamiddag två veckor senare. Tänkte att klänning hittar jag aldrig, så kanske en snygg blus att ha till svarta byxor. Inte en enda blus/tunika/topp av finsnitt som passade – allt var för litet i största storlek. Behöver stl 46 minst, men nästan inget fanns i större än 44 (jodå jag provade) och det som fanns i stl 46 passade inte heller. Antingen är topparna skurna så att brösten väller ut på ett väldigt osmickrande (oaptligt) sätt – t.ex sådana toppar som är avskurna ”under” bysten = mitt på mina bröst) eller så glipar de i knäppningen eller så går de över huvudtaget inte alls att knäppa. En enda tunika av finare modell passade så pass nästan att den kanske kunde duga – men i den såg jag ut som om jag var bredare än jag är lång och hur kul är det?

Efter tre timmars provande, och några desperata sms till Anna, gav jag upp. Åkte hem med gråten i halsen. Får väl gå på fest i mina gamla vanliga jobbkläder som vanligt. Och resten av dagen var jag helt slut. Verkligen fullständigt dränerad på energi. Är det verkligen mödan värt att bli så slut för att leta efter något att ha på sig under några timmars fest? Finns det inte viktigare saker att lägga sin energi på? Problemet är väl att energin också går åt till att oroa sig för att man ska vara felklädd innan det sen är fest, snegla på alla andra finklädda och känna sig fel och ännu mer uppenbart för tjock…

Anna messade att det borde finnas butiker med kläder i ”udda” storlekar här i Stockholm. Ja, det borde det verkligen. Men var hittar man dessa butiker? Malmö är så pass litet att man kanske kan överblicka utbudet av butiker, men Stockholm med förorter är ju gigantiskt. Var börjar man leta? Nån som vet om det finns bra affärer med stora storlekar? För de vanliga kedjornas XL-sortiment är ju mest vardagskläder i trikå, jeans, stickat. Inget man går på stor fest i (speciellt inte galamiddag). Och även där är min storlek lite udda – mitt problem är bysten, snarare än mage och höfter (även om magen/valkarna är rätt trista också), är timglasformad snarare än päronformad – vilket gör att mycket sitter fel även hos t.ex XLNT och Generous.

Idag känns det bättre. Eller – jag orkar inte tänka på det idag. Istället glädjer jag mig åt att ha varit effektiv och fått undan en del röra som stulit annan energi från mig. Fokus på rätt saker.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 27 september 2009 i frustration, hemmet, kläder, vikt

 

8 svar till “Effektiv. Och inte.

  1. Anna

    27 september 2009 at 18:18

    Hej! Såg inte det sista sms:et förrän sent igår kväll. De affärer jag tänkte på var b*chic (www.bechic.se) och Zizzi (www.zizzi.dk). De har inga egna butiker i huvudstaden, men Zizzi ska finnas på Åhléns City (har jag läst på internetet). B’chic verkar inte finnas i Sthlm alls, men dock i Malmö och Ödåkra… ;)

    Sen finns det en webshop som heter http://www.kurviga.com. Fast det är kanske lite kort varsel att beställa saker på nätet…

    Såg precis att det finns en affär i Sthlm på Jakobsbergsgatan 6 som heter Big & Trendy, de säljer också Zizzi.

    Det handlar ju fortfarande om större storlekar, men jag har för mig att de har bättre passform än de där tälten som säljs på de stora kedjorna…

     
  2. Anna

    27 september 2009 at 18:25

    En hemsida till. Ser lovande ut:
    http://www.bigandtrendy.se

     
  3. Anna

    27 september 2009 at 18:27

    Heh. Ja, det är jag igen. Var inne och läste under länken tips & råd på hemsidan ovan. De verkar vara riktigt bra…

     
    • Annika

      27 september 2009 at 21:48

      Ska kolla ALLA dina tips. Tack! :)

       
  4. Molly

    27 september 2009 at 20:38

    Kan du inte få något skräddarsytt? Kanske tight om tid just denna gång (såvida du inte skall till Thailand på en snabbvisit innan festen), men till nästa gång?

    *kramar*

     
    • Annika

      27 september 2009 at 21:47

      Liiite tajt om tid. Och mycket mycket dyrt, vet jag från förra gången (finklänning som jag behöver gå ner sisådär 5 kg för att komma i…)

       
  5. Sanna

    28 september 2009 at 20:42

    Usch, jag har inget tips men jag vet att det inte är kul att känna sig ”fel” och att inget passar.

    Stor kram till dig!

     
    • Annika

      30 september 2009 at 8:21

      Tack!

       

Kommentera

 
