RSS

Blärk!

23 Okt

Trappade upp huvudvärksmedicinen för några dagar sen, vilket har resulterat i en muntorrhet som tagit sig helt nya former. Framför allt detta, som jag hela dan igår undrade vad sjutton det berodde på:

Tjock saliv
Om man har saliv som känns som segt slem i munnen eller halsen kan det vara ett tecken på att salivproduktionen är dålig. Näshålans sekret fastnar då i svalget i stället för att sväljas ner. Det ökar risken för att de bakterier som ger upphov till dålig andedräkt ska få fäste och öka i mängd. Efter samråd med tandläkare kan man använda koksaltlösning i sprayform för att lösa upp sekretet så att det kan sväljas ner.

Nu fattar jag. Allting hänger, som vanligt, samman. Trodde ett tag igår att jag hade åkt på svampinfektion, men det varken luktade eller smakade konstigt. Bara kändes konstigt.  Och nu när jag vet vad det där tjocka konstiga i munnen är så måste jag faktiskt plocka upp ett gammalt favoritcitat från en av mina rödakorsmentorer:

– Det är inte så äckligt om man inte tänker på vad det är.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 23 oktober 2009 i huvudvärk, mediciner

 

3 svar till “Blärk!

  1. Anna i Malmö

    23 oktober 2009 at 21:11

    hehe! Kommer ihåg det där… ;D

     

Kommentera

 
