RSS

Raw

16 Nov

Har en veckas semester efter kongressen (som gick bra, är mer än nöjd med min/vår insats) och samtidigt blev det så att älsklingen åkte iväg på en annan kongress, så jag är solokvist hemma just nu. Och vad passar bättre än att testa lite mat som jag är ganska säker på att han inte gillar, nämligen veggo.

Idag och några dagar till ska jag äta raw på kvällen. Raw = mat som inte upphettas till mer än 47 grader, för att bevara så många näringsämnen som möjligt i maten. Har under det senaste året bläddrat i flera olika raw-kokböcker (kan man säga kokbok om maten inte ska kokas eller upphettas på annat sätt?) och känner varje gång att jag verkligen vill prova. Det låter gott, det låter rätt. Men kan man bli mätt på det? Får man i sig tillräckligt med protein och andra näringsämnen? Enda sättet att få veta är ju att prova.

Kvällsmaten idag bestod av zucchinispagetti med tomatsås och pumpaparmesan, till det skivad avokado och en handfull svarta oliver. Spagettin gjordes genom att strimla en halv zucchini till spagettiliknande strimlor. Gjordes enkelt med en mandolin (köksredskapet, inte instrumentet). Såsen gjordes genom att mixa kvisttomater, soltorkade tomater, ingefära, lök och sambal oelek. Pumpaparmesan gjordes genom att stöta pumpakärnor i mortel till pulvrig konstistens och blanda med lite havssalt. Inte särskilt svårt och tog nog inte längre tid än att tillaga en vanlig måltid. Dessutom fick jag tomatsås och pumpaparmesan över till fler måltider. Och ja, det blev väldigt gott alltihop, och en timme efter maten är jag fortfarande behagligt mätt. Kan tänka mig att göra det lite mer mättande genom att mixa ner linser eller bönor i tomatsåsen – men då blir det förståss inte raw, eftersom linser/bönor är kokta.

Borde kanske äta raw vid alla måltider, för att få nån känsla för om det mättar och är tillräckligt, men det blir för svårt när jag har saker planerade utanför hemmet. Och så vill  jag inte vara så överambitiös att jag tröttnar efter en dag. Känns det bra kanske jag utökar till fler måltider. Vi får se.

Har du provat raw? Dela gärna med dig av tips och recept i kommentatorbåset!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 16 november 2009 i mat

 

2 svar till “Raw

  1. Anna i Malmö

    16 november 2009 at 22:25

    Har bara provat en raw-tårta för ett par år sedan. Bottnen var gjord av finhackade nötter och torkad frukt som legat i blöt och sen liksom pressades samman till en botten. Toppingen bestod av cashewgrädde och bär. Ganska gott, men hon som bjöd på den hade inte gjort den själv, och orkade inte ens testa att göra den själv. Mycket jobb… Och själv föredrar jag glasstårta!! :D

    Perfekt tillfälle att testa något nytt när man är ensam hemma! Lycka till!!

     
    • Annika

      16 november 2009 at 22:39

      Man kan säkert göra en raw glasstårta – det behövs inte mer än 47 grader för sånt! :)

      Tycker ju att det roliga är att just göra själv, prova nya spännande recept. Även om det ibland är meckigt. Blir det gott så är det ju värt allt meck!

       

Kommentera

 
