RSS

Leeeedig

17 Nov

Idag har jag verkligen känt mig semesterledig. Inte för att jag gjort ingenting, utan för att jag har gjort en hel del – men bara egna grejer.

Var hos kollegan flera timmar. Pratade jobb, barn och förlossningar, drack kaffe och åt min medhavda lunch (herregud, hon har tre barn att ta hand om, jag har semester – klart jag fixar lunchen!) och lekte så klart med hennes sexmånaders tvillingar. Sötnosar!

Sen körde jag och parkerade på pendlarparkeringen, tog kollektivtrafiken in till stan och spenderade några timmar på Sturebadet. 100 minuter ”för henne”-behandling med kurbad, massage, ansiktsbehandling… Lyxigt! Terapeuten som tog hand om mig gav mig dessutom de snyggaste ögonbryn jag någonsin haft. Ärligt talat – jag skulle kunna ta med dem ut och bjuda på middag, lite wining and dining. Fast det behöver jag ju inte för, de följde med mig hem ändå. Lucky me.

Ikväll har jag gjort lite mer raw-mat. Till middag mixade jag en levande morotssoppa (nej,den hoppade inte själv över till sopptallriken…) av morot,ingefära, bladpersilja, morot,vatten, buljongpulver och lite nötter. De sistnämnda skulle liksom reda soppan, men det funkade inte riktigt. Istället blev det en ganska vattnig soppa med mycket fint grums. Väldigt god smak, men såg lite konstig ut och hade märklig textur i munnen. Ingen direkt favorit, alltså. Fuskade med en levainmacka för att bli mätt.

Men jag håller på att göra hallongodis; mixad banan, hallon och aprikos som breds ut på bakplåtspapper och torkas långsamt i ugnen på låg värme (45 grader). Ska bli som hallonremmar ungefär. Återkommer med rapport imorgon kväll.

Och så testade jag att göra ”mjölk” av mandel och vatten. 1 dl mandel (skållad – så tveksamt om det anses vara raw) mixas med 5 dl vatten. En mininypa salt. Sila genom finmaskig silduk (eller en tunn, ren kökshandduk) och krama ur så mycket vätska som möjligt. Nötmassan som blir kvar kan man spara och använda till annat (tydligen). Krydda mjölken med en nypa nymalen kardemumma. Om det blev gott? Är påven katolik? Rena godiset! Vet inte riktigt vad jag ska ha det till än, men jag kommer absolut att göra detta igen. Kanske till nån slags kräm, eller bara till färska bär i sommar? Ska testa med andra sorters nötter också. Man kan ju göra vispbar ”grädde” av cashewnötter. Nån som har testat det?

Kan tänka mig att om man gör sån här mjölk/grädde först och sen gör morotssoppan och på slutet rör eller mixar ner mjölken, så är det mer sannolikt att nötterna reder soppan. Fast då kanske man ska skippa kardemumma.

Och nu slits jag mellan en viss trötthet och mitt andra jag som vill stanna uppe och se film några timmar till. What to do, what to do…

 
1 kommentar

Publicerat av på 17 november 2009 i brasaker, mat

 

Ett svar till “Leeeedig

  1. Jeanette (I skåne du vet)

    22 november 2009 at 11:58

    Går det att få ett mer detaljerat recept på de där hallonremmarna? Låter ju helsmarrigt =)

     

Kommentera

 
