RSS

Godis

18 Nov

Hallonremmarna har torkats ett dygn i ugn. Nu är de uppskurna och ligger på eftertork. Helt ekologiskt, inget socker tillsatt. Syrlig hallonsmak, lite seg konsistens först, men inget svårtuggat. Många små hallonkärnor som knastrar fint.

Går säkert att söta lite med till exempel honung, men jag gillar det syrliga.

Ser ni att de är lite skrynkliga? Det är bakplåtspappret som skrynklade ihop sig direkt när jag la den väldigt blöta smeten på det. Nu fattar jag varför Renee Voltaire (som jag lånat receptet från) rekommenderar teflonbakpapper… Ett annat tips är att inte bre ut smeten lika tunt som jag gjorde. Bättre att torka lite längre sen – annars blir det väldigt svårt att lossa från bakplåtspappret, märkte jag.

I ugnen finns nu nästa försök: ett stort frökex på tork. Spännande det här.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 18 november 2009 i mat

 

3 svar till “Godis

  1. Dina

    19 november 2009 at 20:22

    Ser gott ut! Här görs liknande med aprikos, lagom sötsyrligt det med.
    Följer du ett recept eller gör du på en höft?

     
    • Annika

      19 november 2009 at 22:33

      Följde ett recept så här första gången:

      500 g hallon
      2 bananer
      5 torkade aprikoser (blötlagda)

      Mixa i matberedaren. Bred ut på ett bakplåtspapper (av teflon…) och torka i ugn (45 grader) cirka ett dygn. Klipp eller skär i remsor.

       
      • Dina

        20 november 2009 at 9:45

        Tack!

         

Kommentera

 
