RSS

Hej mitt vinterland

20 Dec
Snöängel

Tre decimeter orörd pudersnö - man bara måste...

Nu är det äntligen äntligen semester ända fram till trettonhelgen. Igår sjöngs julen in med körernas två traditionella julkonserter. Idag är jag leeeeedig.

Jag och älsklingen kommer alltmer i julstämning. Idag har vi lyssnat på julmusik, slagit in julklappar och promenerat i ett fantastiskt vinterlandskap. Alldeles nyfallen snö, lätt och fluffig att pulsa genom, minus tre grader, nästan helt stilla och hyfsat klart. Till och med en vinterskeptiker som jag kan bli frälst då.

Har också kokat lakritskola idag, för första gången. Såg rätt trist ut när den kokade – gråbrun sörja ungefär. Men nu när en stelnat är den mörkt brunsvart, blank och doftar ljuvligt. Enda kruxet är att den är helt omöjlig att skära i bitar – känns totalt stenhård. Men så kom jag på att i England är toffee alltid så här hård, och den slår man i bitar med en toffee hammer. Så jag slog med kortändan av skaftet på kniven och se – den delar sig i ojämna men ändå fina bitar. Tror dock inte att man ska äta den om man har löständer eller plomber som börjar bli gamla, för tusan vad seg den är i början. Men har man en bra tandläkare så är den absolut värd att ge sig på. Yummie!

lakritskola

Ser ni att det är lite rött på kolabiten nere i vänster hörn? Det är blod från när älsklingen skar sig. Tror jag ska plocka bort den biten innan jag bjuder andra... ;)

Nu ska jag göra päronkonjakstryffel och rocky road-fudge. Och kanske, om jag hinner, några fler hallonremmar – tänker att syrligt kan vara rätt uppfriskande bland allt sött och fett man klämmer i sig på julen.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 20 december 2009 i jul

 

3 svar till “Hej mitt vinterland

  1. Monni

    20 december 2009 at 19:25

    Mmmmm…känner dofterna! Läääängtar….

     
  2. Anna i Malmö

    20 december 2009 at 20:03

    Visst är det fantastiskt vad snön hjälper till med julstämningen?

    (fast inte så mycket just när man är ute och skottar…)

    Själv har jag varit ute och klippt örter i örtträdgården idag. Rätt otippat när det är -5 och ligger 30 cm snö på marken. ;)

    Vi ses på torsdag! :)

     
  3. L-8

    21 december 2009 at 8:26

    Åhh, kom precis på att jag inte har gjort en snö ängel på mååånga år. Ska kanske passa på nu när det fortfarande är lite mörkt ute och nu när grannarna inte är hemma…;)

     

Kommentera

 
